دیجیزا/ کوسه‌ها حیواناتی هستند که هزاران کیلومتر را طی کرده و در مسیرهای طولانی مهاجرت می‌کنند، اما هنوز به صورت دقیق مشخص نشده که چگونه می‌توانند راه خود را پیدا کنند. اما آزمایش‌های اخیر با کمک استخر بزرگ آبی و میدان مغناطیسی شبیه‌سازی شده، سرنخ‌های جدیدی در اختیار دانشمندان قرار داده است.
دانستن این موضوع که کوسه‌ها به میدان‌های الکترومغناطیسی حساس هستند می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بتوانند روی این موضوع کار کنند. محققان در مطالعه‌ای ۲۰ کوسه را در استخرهای دایره‌ای جداگانه قرار دادند تا بتوانند این فرضیه را روی آن‌ها آزمایش کنند.

در این آزمایش میدان‌های مغناطیسی شبیه‌سازی شدند تا تاثیر آن را روی جهت‌یابی کوسه‌ها ببینند. با هر تغییری که در میدان‌های مغناطیسی ایجاد شد، این کوسه‌ها تلاش می‌کردند تا با استفاده از آن‌ها جهت خانه را پیدا کنند.

در این استخرها، میدان مغناطیسی طوری تنظیم شد تا کوسه‌ها تصور کنند که راه خانه به سمت شمال و در آزمایشی دیگر به سمت جنوب است. در شرایط جنوب، کوسه‌ها تمایل شدیدی به حرکت به سمت شمال داشتند.
در آزمایشی دیگر، میدان مغناطیسی استخر را با جایی که از آن می‌آمدند تطبیق دادند و کوسه‌ها هیچ واکنش شدیدی از خود نشان ندادند و فکر می‌کردند به خانه بازگشته‌اند. تمام نتایج این آزمایش‌ها با فرض محققان تطابق داشت.

کوسه‌ها وقتی در شرایطی قرار گرفتند که میدان مغناطیسی سمت شمال را به آن‌ها نشان می‌داد، هیچ واکنش خاصی نشان ندادند. محققان بر این باورند که کوسه‌ها فقط محیطی را که در آن زندگی کردند می‌شناسند و به شرایط ناشناخته واکنشی نشان نمی‌دهند. گرچه برای تایید این فرضیه نیز باید آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

در دنیایی که انسان‌ها برای پیدا کردن راه خود از جی‌پی‌اس استفاده می‌کنند، کوسه‌ها می‌توانند مسیر ۲۰ هزار کیلومتری را طی کنند و باز به نقطه اول خود بازگردند. احتمال این نیز وجود دارد که کوسه‌ها با میدان مغناطیسی زمین بتوانند جمعیت خود را کنترل کنند و این عامل روی ژنتیک و محل زندگی آن‌ها نیز تاثیر داشته باشد.