پژوهشگران استرالیایی در تحقیقی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان خون انجام داده اند، متوجه شده اند استفاده از اسکن ترکیبی و هوشمند PET/CT می تواند به شکل بهتری رنج های مرتبط با تب را در این بیماران کاهش دهد.
نتایج یک کارآزمایی بالینی که به رهبری پژوهشگرانی از موسسه سرطان پیتر مک کالوم استرالیا انجام گردیده، نشان داده اند که اسکن های ترکیبی PET/CT در بررسی علل تب طولانی مدت در بیماران مبتلا به سرطان خون بهتر از سی تی اسکن های معمولی عمل می کنند. 
این تحقیق نشان داد بیمارانی که به جای سی تی اسکن معمولی، اسکن ترکیبی FDG-PET/CT داده بودند، می‌توانستند درمان‌های هدفمندتری را دریافت کنند. این امر باعث کاهش استفاده از آنتی بیوتیک ها و همچنین کاهش زمان صرف شده در بیمارستان گردید.
اسکن ترکیبی FDG-PET/CT یک اسکن ترکیبی توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) است که تصاویری از نحوه استفاده اندام‌ها یا بافت‌های داخل بدن از قند، یعنی سوخت کلیدی برای اندام‌های بدن، با اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) ایجاد می‌کند.FDG یا فلورودوکسی گلوکز، یک ترکیب قندی است که به عنوان ردیاب رادیواکتیو در اسکن PET استفاده می شود.
تب های مکرر یا طولانی مدت یک مشکل جدی برای بیماران مبتلا به سرطان خون هستند، زیرا بیماران، اغلب سطوح پایینی از نوتروفیل ها – نوعی گلبول سفید – دارند که بتوانند به آن ها در مبارزه با عفونت کمک کنند. بدون تعداد کافی از این سلول های مدافع، تب بدون درمان می تواند به سرعت منجر به سپسیس یا عفونت خونی و حتی مرگ شود.
به گفته متخصصان این تحقیق، مسئله در این گروه بیماران، آن است که ما اغلب نمی‌دانیم چه چیزی باعث تب مداوم می‌شود. ما نگران انواع مختلف عفونت هستیم، اما دلایل دیگری نیز برای تب وجود دارند که نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارند.
آن ها می افزایند: بدون تشخیص واضح، به بیماران اغلب یک دوره طولانی از آنتی بیوتیک هایی با طیف وسیع کنترل داده می شود که این کار، خود خطر ابتلا به مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش می دهد و همچنین می تواند آسیب طولانی مدت به میکروبیوم روده آن ها وارد کند.
به اعتقاد آن ها، ولی اگر بتوانیم دقیقاً علت تب را مشخص کنیم و به طور مطلوب آن را درمان کنیم و در این راه، از آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف غیرضروری استفاده نکنیم، هم برای بیمار و هم برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی بهتر خواهد بود. به گزارش دیجیزا، این تحقیق همچنین نشان داد بیمارانی که اسکن ترکیبی PET/CT انجام داده بودند، مدت اقامت کوتاه‌تری در بیمارستان داشتند.
به گفته محققان، ترک زودتر بیمارستان برای بیمارانی که دوره های طولانی و مکرر را در آن می گذرانند واقعاً مهم است و احتمالاً کیفیت زندگی آن ها را بهبود می بخشد. این امر، خطر عوارض مرتبط با مراقبت های بهداشتی و هزینه کلی مراقبت از آن ها را نیز کاهش می دهد.
نتایج این پژوهش قابل توجه، در نشریه درجه یک جهانی یعنی The Lancet Hematology منتشر شده اند.