مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در حال انجام است و سامانه قطع نشده است، گفت: اگر مشکل مقطعی در سامانه وجود دارد ناشی از کمبود پهنای باند است.

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز گذشته به مدت یک هفته آغاز شده است و امروز این سامانه دومین روز کاری خود را سپری می‌کند.

هدف وزارت صمت از راه‌اندازی این سامانه، یکپارچه سازی عرضه خودرو در کشور و توزیع عادلانه عنوان شده است. 

به گفته منطقی با توجه به تجمیع ظرفیت عرضه خودروسازان در هر دوره سه ماه امکان عرضه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به متقاضیان وجود دارد که در صورتی که تقاضا بیش از عرضه باشد در پایان مرحله ثبت‌نام قرعه‌کشی انجام می‌شود. 

سامانه تخصیص یکپارچه خودرو  که از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است، امروز دچار اختلالاتی است و تعدادی از متقاضیان خرید خودرو و ثبت‌نام در این سامانه، در تماس با ما اعلام کرده‌اند که طی دو روز  اخیر با وجود چندین بار تلاش برای ثبت‌نام، موفق به ثبت‌نام در این سامانه نشده‌اند. 

در موضوع ثبت نام برای خرید خودرو از طریق این سامانه، هر فرد باید تا تایید نهایی ۷ مرحله را طی کند که عده‌ای از کاربران می‌گویند در مراحل مختلف با خطا مواجه شده‌اند و نتوانسته‌اند ثبت نهایی را انجام دهند، حتی برخی اعلام کرده‌اند که از ۷ مرحله عبور کرده‌اند اما در ثبت نهایی سیستم خطا اعلام شده است و در نتیجه موفق به ثبت‌نام نشده‌اند. 

در این‌باره، عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، در رابطه با آخرین وضعیت سامانه تخصیص یکپارچه خودرو می‌گوید: به صورت مرتبط وضعیت سامانه را رصد می‌کنم و در هر بار مراجعه به این سامانه با هیچ مشکلی مواجه نشده‌ام. 

به گفته مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ البته در حدود دو ساعت پیش گزارشاتی مبنی بر اینکه برخی از افراد به علت بروز مشکل موفق به ثبت‌نام نشده‌اند به ما رسید که این موضوع ناشی از ورود تعداد زیادی کاربر به سامانه برای ثبت نام است. 

وی افزود: این مشکل قطعا مقطعی است و به سامانه نیز ارتباطی ندارد اما ناشی از ظرفیت زیرساخت‌های اینترنتی و کمبود پهنای باند است و سامانه مشکلی ندارد. 

توکلی لاهیجانی با اشاره به اینکه تعداد ثبت‌نام کنندگان در حال افزایش است، گفت: این موضوع حاکی از آن است که سامانه در حال کار و متوقف نشده است و ثبت‌نام در حال انجام است، بنابراین اگر فردی با مراجعه به سامانه تاکنون نتوانسته ثبت‌نام کند قطعا در مراجعات بعدی به این سامانه موفق به ثبت‌نام خواهد شد. 

وی افزود: این سامانه جدید نیست و قبلا نیز خودروسازان از طریق همین سامانه ثبت‌نام متقاضیان خرید را انجام می‌دادند.

توکلی لاهیجانی در پاسخ به این سوال که در گذشته نیز چنین مشکلاتی برای ثبت‌نام وجود داشت، آن مسائل را ناشی از چه می‌دانید؟ گفت: آن مشکلات بستگی به مکانیزم ثبت‌نام داشت، زیرا در گذشته زمان ثبت‌نام در نتیجه قرعه‌کشی تاثیرگذار بود بنابراین همه متقاضیان در اولین ساعات آغاز به کار سامانه برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه می‌کردند لذا با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، سامانه با مشکل مواجه می‌شد.

وی افزود: با توجه به فرصت باقی مانده مردم با آسایش خاطر ثبت‌نام خود را انجام دهند زیرا اغلب مراجعات به سامانه برای ثبت‌نام در سه روز اول خواهد بود و در روزهای آخر مراجعه برای ثبت‌نام کاهش می‌یابد. 

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است زمان ثبت نام تمدید شود؟ گفت: نیازی به تمدید مهلت ثبت نام نیست زیرا همانطور که بیان کردم بیشتر متقاضیان خرید خودرو در روزهای اول به سامانه مراجعه می‌کنند و در روزهای آخر ثبت‌نام در سامانه به شدت کاهش می‌یابد. 

روز گذشته منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت نیز‌ درباره علت بروز اختلال در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو گفته بود: هر سامانه‌ جدیدی که آغاز به کار می‌کند ممکن دچار اختلال شود که این مشکلات معمولا در ۴۸ تا ۷۲ ساعت رفع می‌شود.