دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

کمبود خواب برای گیاهان می‌تواند کشنده باشد!

کمبود خواب برای گیاهان می‌تواند کشنده باشد!

دیجیزا/ اگر انسان‌ها خواب کافی نداشته باشند صبح را با بدخلقی شروع می‌کنند اما کمبود خواب برای گیاهان می‌تواند کشنده باشد.
 به نقل از دیلی‌میل، محققان دریافتند که گیاهان یک زنگ هشدار تنظیم می‌کنند تا مطمئن شوند منابع کافی برای گذراندن شب ذخیره کرده‌اند. این مکانیزم حفاظتی در گل  “آرابیدوپسیس”(arabidopsis) که عضوی از خانواده‌ی گیاهان خردل است دیده می‌شود.

 در طول روز گیاهان به وسیله‌ی فتوسنتز انرژی مورد نظرشان را تامین می‌کنند و رشد می‌کنند. آنها این انرژی‌ را برای گذراندن شب نیز ذخیره می‌کنند و دانشمندان معتقدند آنها این کار را با دنبال کردن زمان طلوع و غروب خورشید انجام می‌دهند. پدیده‌ای که به آن ریتم‌ شبانه روزی گفته می‌شود.

انسان‌ها نیز پدیده‌ای مشابه دارند که تصور می‌شود علت اینکه برخی صبح و برخی عصر را دوست دارند همین موضوع باشد.

ریتم‌ شبانه‌روزی ۲۴ ساعت طول می‌کشد و گیاهان یک سیگنال سوخت‌وسازی دارند که آن‌ها را به حالت شبانه در می‌آورد.

دکتر مایک هایدون(Mike Haydon) از دانشگاه ملبورن می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که این سیگنال سوخت‌وسازی مانند زنگ هشدار یک ساعت عمل می‌کند تا از سلامت گیاهان در طول شب اطمینان حاصل شود. گیاهان باید متابولیسم فتوسنتز خود را با محیط در طول روز، میزان کربن موجود و ریتم فیزیولوژی هماهنگ کنند.

این تحقیق که در مجله‌ی “مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا” منتشر شده است مجموعی از ژن‌ها که با ترکیبات شیمیایی سوپراکسید تنظیم می‌شوند را مورد بررسی قرار داده است. مولکول‌هایی که با فرآیند سوخت و ساز در ارتباط هستند.

پروفسور ایان گراهام(Ian Graham)، از دانشگاه یورک، افزود: مشخص کردن اثر نور و قندها بر سلول‌های فتوسنتزکننده کار چالش‌براگیزی است. اطلاعات ما نقش سوپراکسید را به عنوان یک سیگنال مبتنی بر قند نشان می‌دهد که در شب عمل می‌کند و بر روی بیان ژن‌های ریتم‌شبانه روزی و رشد گیاه تاثیر می‌گذارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *