معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: کشور ایران در تولید دانش در منطقه جایگاه نخست را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

 یونس پناهی در گردهمایی سفرا و دیپلمات‌های کشورهای آسیایی و اروپایی که با حضور مسئولان اکو، یونسکو، یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و چند نهاد بین‌المللی دیگر در تالار شهید سلیمانی مجمتع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: کشور ایران در تولید دانش در منطقه جایگاه مطلوبی دارد و از سال ۲۰۱۰ جایگاه نخست را در این حوزه به خود اختصاص داده است و همچنین در سطح جهانی کشورمان در تولید دانش جایگاه شانزدهم را دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: از نظر مرجعیت علمی و ارجاع نیز مجموعه تحقیقات ایران، در منطقه و جهان در جایگاه قبولی است و به ترتیب رتبه نخست و شانزدهم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در گذشته تحقیقات در جمهوری اسلامی ایران، بر اساس نیازهای خود کشور و متناسب با دانشگاه‌های نسل یک و دو انجام می‌شد تصریح کرد: درحال حاضر کشورمان در حوزه تحقیقات با توجه دانشگاه‌های نسل سوم علاوه بر تولید دانش و تحقیقات به دنبال تأمین نیازهای اجتماعی حوزه سلامت است و در برنامه ریزی به دنبال ایجاد دانشگاه‌های علوم پزشکی اجتماعی هستیم که ضمن رصد نیازهای جامعه در مسیر رفع نیازهای آن اقدام نماید.

پناهی تصریح کرد: در اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی، پاسخگویی، حل مساله و نیازمحوری بودن مورد توجه قرار می‌گیرد، بر این اساس هر پژوهش در حوزه سلامت، باید کاربر داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در دوران همه گیری ویروس کرونا، شش نوع واکسن با پلتفرم‌های مختلف توسط دانشمندان کشورمان به مرحله تولید رسید اظهار کرد: کرونا نشان داد که کشورهای مختلف باید در حوزه سلامت با یکدیگر همکاری داشته باشند و در این زمینه لازم است، شبکه‌های تحقیقاتی با کشورهای مختلف ایجاد شود.

وی گفت: اگر همکاری در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا وجود نداشته باشد به طور حتم، کشورها همچنان با آن درگیر خواهند بود و بر این اساس تمامی کشورها باید در حوزه تحقیقات از ظرفیت یکدیگر استفاده نمایند تا بتوان این ویروس را مهار کرد.

پناهی با بیان اینکه کرونا نشان داد که در عرصه سلامت و تحقیقات باید جامعه نگر باشد و کشورهای مختلف باید بتوانند از ظرفیت یکدیگر استفاده نمایند اظهار کرد: خوشبختانه کشور ایران در زمینه آموزش و تحقیقات ظرفیت همکاری با سایر کشورها را دارد و در این زمینه آمادگی کامل برای همکاری با کشورهای مختلف وجود دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بزرگترین و توانمند ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور محسوب می‌شود و همواره در سیاستگذاری‌های کلان کشور از ظرفیت این دانشگاه به طور متعدد استفاده می‌شود گفت: ارتباطی که با این دانشگاه از سوی سفرای کشورهای مختلف ایجاد شده است بسیار مؤثر و مهم خواهد بود و در وزارت بهداشت نیز از همه ظرفیت‌های کشور برای توسعه ارتباطات بین المللی در زمینه‌های آموزش و تحقیقات استفاده خواهد شد.

وی با اشاره فعالیت مؤسسه تحقیقاتی نیماد در کشور اظهار کرد: در این مؤسسه شرایط اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با سایر کشورهای علاقمند و فعالیت پژوهشگران و صاحبنظران فراهم شده است و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شکل مناسبی از این پتانسیل استفاده می‌کند.

پناهی افزود: استفاده از روش‌های نوین همچون سل تراپی، پزشکی بازساختی و داروهای نوترکیب مواردی است که آینده درمان را به خود اختصاص خواهند داد و کشورمان آمادگی اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با سایر کشورها را داراست.