تیمی از ستاره شناسان حلقه ای را در اطراف یک سیاره کوتوله به نام Quaoar در قسمت بیرونی منظومه شمسی کشف کرده اند. این یافته بسیار شگفت انگیز بوده و محققان در حال بررسی دلایل تشکیل این حلقه هستند.
مطالعات جدید ستاره شناسان منجر به کشف یک پدیده شگفت انگیز شده است. تصاویر دریافت شده از سیاره کوتوله به نام Quaoar نشان دهنده وجود یک حلقه عجیب و نورانی در اطراف آن است.
 این حلقه در فاصله هفت و نیم برابر شعاع Quaoar پیدا شده که  بسیار دورتر از یک سیاره استاندارد و در حد معمول است. گفتنی است این تصویر در جریان یک رویداد نجومی ویژه به دست آمد، زمانی که یک سیاره مستقیماً از مقابل یک ستاره عبور می کند به تلسکوپ فضایی Cheops اجازه می دهد تا شبح آن را مشاهده کند.
برونو مورگادو، ستاره شناس دانشگاه فدرال ریودوژانیرو، در این رابطه می گوید:«وقتی همه چیز را کنار هم گذاشتیم، کاهش هایی در روشنایی دیدیم که ناشی از سیاره کوتوله Quaoar نبودند، اما به وجود مواد در مداری دایره ای به دور آن اشاره می کردند.
طبق گفته آژانس فضایی اتحادیه اروپا، به طور معمول، حلقه‌ هایی که فراتر از یک نقطه خاص وجود دارند، به دلیل حرکت قمرهای کوچک ایجاد می ‌شوند. در مورد منشا حلقه اطراف Quaoar ما هنوز چیزی نمی دانیم .
جیوانی برونو، ستاره شناس رصدخانه اخترفیزیکی INAF در کاتانیا، ایتالیا نیز در این رابطه گفت: در نتیجه مشاهدات ما مشخص شد این تصور قدیمی و کلاسیک که می گوید حلقه ‌های متراکم فقط در محدوده یک جسم سیاره ‌ای زنده می ‌مانند، باید به ‌طور کامل مورد بازنگری قرار گیرد.
آژانس فضایی اتحادیه اروپا نیز در این رابطه فت: نتایج اولیه نشان می دهد که دمای بسیار پائین در Quaoar ممکن است در جلوگیری از چسبیدن ذرات یخی به یکدیگر نقش داشته باشد، اما تحقیقات بیشتری در این رابطه لازم است.