محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس کشف کرده‌اند که عفونت های ویروسی می‌توانند فرآیندی مخرب را کلید بزنند که مدت‌ها پس از رفع عفونت نیز، اختلالات خود ایمنی را در بدن به وجود آورند.

محققان آمریکایی در یک پژوهش جدید، تأثیر عفونت های ویروسی را بر سلول ‌های  T، یعنی همان گروهی از سلول‌های ایمنی که نقشی کلیدی در بسیاری از شرایط خود ایمنی دارند، بررسی کرده اند. 

در این مطالعه که روی موش ها صورت گرفته است، محققان نشان دادند که نوعی ویروس به نام روزئولاویروس موشی، غده تیموس را آلوده کرده و فرآیند غربالگری در این اندام را مختل می‌کند. تیموس همان غده ای است که در آن سلول‌های T خود ویرانگر، شناسایی و حذف می‌شوند.

بر اساس این پژوهش، ماه‌ها پس از عفونت فوق، موش‌ها دچار یک بیماری خود ایمنی در معده می‌شوند که توسط سلول‌های T خود ویرانگر هدایت می‌شود.

یافته های این مطالعه که در مجله معتبر پزشکی تجربی منتشر شده اند، حاکی از آن هستند که نوع انسانی این ویروس نیز که از خویشاوندان نزدیک روزئولاویروس موشی به حساب می آید، به عنوان یکی از علت های احتمالی بیماری های خود ایمنی در افراد، نیازمند بررسی بیشتر است.

ویروس های روزئولا معمولا در افراد باعث بروز بیماری سرخجه می شوند، بیماری خفیفی در دوران کودکی که شامل چند روز تب و ایجاد جوش های پوستی است.به گزارش دیجیزا، اکثر مردم در زمان شروع مهدکودک حداقل به یکی از انواع روزئولاویروس آلوده شده اند. 

پژوهشگران به عنوان مجریان پژوهش فوق می گویند: ما به عنوان پزشک، اغلب مستقیما به بافت بیمار نگاه می کنیم و اگر هیچ ویروسی پیدا نکنیم، به این نتیجه می رسیم که این بیماری توسط یک ویروس ایجاد نشده است.

آنها می افزایند: اما در اینجا با وضعیتی مواجهیم که در آن یک ویروس آسیب خود را در جای کاملا متفاوتی از بدن وارد می کند.به گزارش دیجیزا، ویروس فوق به غده تیموس می رود، یعنی جایی که سلول های T تحت فرآیندی قرار می گیرند که سلول های مفید برای دفاع از سیستم ایمنی را انتخاب کرده و آن دسته از سلول های T را که احتمال آسیب رسانی به بافت های بدن را دارند، حذف می کنند. 

 در اثر این فرایند، سلول‌های T که نباید تیموس را ترک کنند، خارج شده و ماه ‌ها بعد در معده ظاهر می‌شوند و باعث ایجاد یک بیماری خود ایمنی در محلی که به ویروس آلوده نبوده می شوند.

متخصصان فوق، در پژوهش خود، موش های تازه متولد شده را با روزئولاویروس آلوده کردن و پس از گذشت 12 هفته، مشاهده کردند که همه موش ها دچار التهاب معده شدند، درصورتی که هیچ نشانه ای از ویروس در معده آن ها وجود نداشت.

این دانشمندان البته از قبل می‌دانستند، درصورتی که برخی از پروتئین‌های ویروسی به پروتئین‌های طبیعی انسان شباهت داشته باشند، عفونت ویروسی می‌تواند منجر به بروز بیماری های خود ایمنی شود. به طوری که آنتی بادی هایی که قرار است ویروس را هدف قرار دهند در نهایت با سلول های طبیعی انسان نیز واکنش می دهند. 

در این پژوهش نیز، محققان دریافتند که موش‌های مبتلا به التهاب معده، آنتی‌ بادی ‌هایی علیه پروتئین‌های سلول‌های خود معده ایجاد کرده‌اند و این موضوع، به عنوان یک نقص و اختلال در سیستم ایمنی مطرح است.

به گزارش دیجیزا،  آنها اشاره کرده اند: گام بعدی این تحقیق، بررسی همین فرایند در انسان است. این که آیا نوع انسانی روزئولاویروس نیز انسان را دچار بیماری خودایمنی می کند یا خیر.