دیجیزا/محققان دانشگاه ملبورن موفق به کشف مکانیسمی برای بهبود و تسریع پاسخ ایمنی در برابر عفونت‌های ویروسی شدید شدند.
 
به نقل از مدیکال اکسپرس، به طور گسترده‌ای شناخته شده است که عفونت‌های ویروسی شدید و سرطان باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن، از جمله سلول‌های T می‌شود، فرآیندی که «خستگی» ایمنی بدن نامیده می‌شود. غلبه بر فرسودگی سیستم ایمنی، هدف اصلی در ایجاد روش‌های درمانی جدید برای سرطان یا عفونت‌های ویروسی شدید است.

تیمی از موسسه عفونت و مصونیت پیتر دوهرتی (موسسه دوهورتی) به سرپرستی دکتر سارا گابریل، دکتر دانیل اوتزشنایدر و پروفسور آکسل کالیز از دانشگاه ملبورن توانسته‌اند دلیل خستگی سیستم ایمنی و چگونگی غلبه بر این مشکل را شناسایی کنند.

این تیم قبلا کشف کرده بود در حالی که برخی سلول‌های T در طی چند روز عملکرد خود را از دست داده و فرسوده شدند، برخی دیگر که سلول‌های Tpex نامیده می‌شوند، می‌توانند عملکرد خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کنند.

پروفسور کالیس گفت: این ایده که شما برای غلبه بر فرسودگی و بهبود سلول‌های T به آن نیاز دارید، در قلب سیستم ایمنی درمانی است.

در حالی که ایمونوتراپی واقعا خوب عمل می‌کند، اما فقط در حدود ۳۰ درصد از افراد موثر است. با کشف روشی برای رساندن سلول‌های T به شکل متفاوت، آن‌ها می‌توانند در طولانی مدت عملکرد کارآمدی داشته باشند، ما می‌توانیم ایمنی درمانی را در افراد بیشتری موثرتر کنیم.

در آخرین مقاله خود که امروز در ایمنی منتشر شده است، این تیم اکنون مکانیسمی را شناسایی کرده است که توضیح می‌دهد سلول‌های Tpex چگونه می‌توانند تناسب اندام خود را برای مدت طولانی حفظ کنند. پروفسور کالیس می‌گوید این کشف پتانسیل بهبود میزان موفقیت در ایمنی درمانی را دارد.

دکتر گابریل گفت: ما دریافتیم که فعالیت mTOR، یک حسگر مواد مغذی که تامین انرژی سلول را هماهنگ می‌کند، در سلول‌های Tpex در مقایسه با سلول‌هایی که از بین می‌روند، کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که سلول‌های Tpex قادر به کاهش فعالیت خود بودند تا بتوانند مدت زمان طولانی‌تری عملکرد خود را حفظ کنند؛ این مثل این است که برای اجرای یک ماراتن به جای دو سرعت با سرعت کامل، کندتر حرکت کنید.

او تاکید کرد: حرکت سریع این سیستم نسبت به سیستم ایمنی بدن یک عمل متعادل کننده است. شما نمی‌خواهید سرعت پاسخ را تا جایی که بی‌اثر شود، کاهش دهید؛  شما نمی‌خواهید که در مسابقه رها شوید. گام بعدی یافتن مکانیسمی بود که بتواند این کار را انجام دهد. ما کشف کردیم که سلول‌های Tpex در اوایل آلودگی در معرض مقادیر بیشتری از یک مولکول سرکوب کننده سیستم ایمنی، TGF-β قرار دارند. این مولکول اساسا به عنوان یک ترمز عمل کرده و فعالیت mTOR و در نتیجه پاسخ ایمنی را کاهش می‌دهد.

به طرز جالب توجهی، محققان توانستند از این کشف برای بهبود پاسخ ایمنی به عفونت ویروسی شدید استفاده کنند.

دکتر گابریل گفت: هنگامی که ما موش‌ها را با مهار کننده mTOR زود درمان کردیم، این منجر به پاسخ ایمنی بهتر در مراحل بعدی عفونت شد؛ علاوه بر این، موش‌هایی که با مهار کننده mTOR تحت درمان قرار گرفته بودند، بهتر به مهار ایست بازرسی پاسخ دادند، درمانی که به طور گسترده در بیماران سرطانی استفاده می‌شود.

این تیم اکنون این سازوکار را در مدل‌های سرطان پیش بالینی بررسی خواهد کرد.