مجله ایلیاد/قدیمی‌ترین فسیل افعی در اروپا کشف شده است. این حیوان عجیب و غریب، در دوران پیش از تاریخ در اروپا زندگی می‌کرده است، جایی که اکنون اصلاً چنین حیواناتی در آن زندگی نمی‌کنند.

محققین موسسه‌ی تحقیقاتی سنکنبرگ و دانشگاه سائوپائولو در برزیل، طی مقاله‌ای در مجله‌ی Biology Letters کشف این فسیل ۴۷ میلیون ساله را اعلام کرده‌اند. این فسیل تقریباً به صورت کامل کشف شده است و طول آن حدود ۱ متر است. این فسیل اکنون در موزه‌ی ایالتی کارلسروهه آلمان، نگهداری می‌شود.

فسیل افعی در یکی از سایت‌هایی که جزو میراث جهانی یونسکو شناسایی شده، در مسل پیت آلمان کشف شده است. در این سایت طی چند دهه‌ی گذشته، کشفیات زیادی در زمینه‌ی فسیل‌های پستانداران، پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها انجام شده است.

در حال حاضر، ده‌ها گونه افعی در جهان وجود دارند که عموماً در آفریقا، جنوب و جنوب‌شرق آسیا و استرالیا زندگی می‌کنند؛ ولی در اروپا طی دهه‌های گذشته افعی پیدا نشده است. از آنجا که فسیل افعی کشف شده را می‌توان قدیمی‌ترین در نوع خود دانست، محققین ادعا کرده‌اند این کشف نشان می‌دهد که افعی‌ها ارتباطات تکاملی مستحکمی با این قسمت از سیاره‌ی زمین دارند.

دکتر «کریستر اسمیت» از موسسه‌ی سنکنبرگ و موزه‌ی تاریخ طبیعی فرانکفورت، می‌گوید: «منشاء جغرافیایی افعی‌ها هنوز شناخته شده نیست. کشف این فسیل بسیار قدیمی می‌تواند به درک این موضوع کمک شایانی کند. بر اساس یافته‌های ما، این مارها طی ۴۷ میلیون سال پیش در اروپا زندگی می‌کرده‌اند. آنالیزهای ما رد تکاملی آن‌ها را با اروپا کاملاً سازگار می‌داند.»

افعی‌های امروزی در جاهای کاملاً متفاوتی از دنیا زندگی می‌کنند که شاید ارتباطی با محل زندگی اجداد آن‌ها نداشته باشد. زمانی که افعی صاحب فسیل بر روی زمین زندگی می‌کرده است، در حال رقابت با گونه‌های کاملاً مشابه خود برای بقا بوده است.

زمانی که این افعی زنده بوده، زمین جای کاملاً متفاوتی بوده است. ۴۷ میلیون سال پیش اروپا جزو ابرقاره‌ای به نام «لوراسیا» بوده است که آمریکای شمالی و بخش عمده‌ای از آسیا را نیز شامل می‌شده است. هیچ گونه فسیلی از گونه‌های مشابه افعی بین ۴۷ میلیون سال پیش تا ۲۳ میلیون سال پیش کشف نشده است. در واقع زمانی که دمای هوای اروپا شروع به کاهش گذاشته است، هیچ فسیلی از افعی‌ها وجود ندارد.