دیجیزا/گروهی از دانشمندان که به دنبال کشف حیات در منظومه شمسی هستند که به تازگی خبر از دریافت سیگنال های رادیویی از نزدیک ترین ستاره به کره زمین داده اند.

ستاره شناسانی که روی پروژه Breakthrough Listen به عنوان مأموریتی ۱۰۰ میلیون دلاری برای کشف حیات در فضا با کمک تلسکوپ های رادیویی هستند، انتشار موجی را دریافت کرده اند که معتقدند از ستاره Proxima Centauri دریافت شده است. این ستاره کوتوله قرمز حدود ۲/۴ سال نوری از زمین فاصله دارد.

به نقل از گاردین، محققان مدتی پیش این پرتوهای رادیویی را در استرالیا شناسایی کردند و معتقدند به دلیل سازگاری این فرکانس با حرکت یکی از سیاره ها، به طور قطع ارزش بررسی بیشتر را دارد.

آنها در این پیام، سیگنال «Wow» را از این ستاره دریافت کردند. شواهد حاکی از آن است که یک ستاره شناس در سال ۱۹۷۷ با کمک تلسکوپ Big Ear توانست امواج رادیویی ای را با سیگنال Wow بیابد. این سیگنال ۳۰ برابر قدرتمندتر از تشعشعات پس زمینه معمول بود و به همین دلیل دانشمندان بر این باور بودند که به طور قطع این سیگنال در آن زمان از سمت کره زمین ارسال نشده و باید از جهت دیگری فرستاده شده بود.

از آن زمان به بعد، ستاره شناسان و دانشمندان این تئوری را مطرح کردند که این قبیل امواج از دنباله دارها فرستاده می شوند نه موجودات فضایی. آنها، این امواج رادیویی را طی ۳۰ ساعت مشاهده فضا با تلسکوپ Parkes در استرالیا شناسایی کرده اند. محققان هنوز عاملی زمینی مانند تجهیزات زمینی یا ماهواره های عبوری را برای ارسال این سیگنال پیدا نکرده اند.

دانشمندان در حال حاضر در قالب پروژه ای موسوم به BLC1 مشغول بررسی و مطالعه سیگنال به دست آمده هستند. ستاره ای که محققان گمان می کنند سیگنال از آنجا ارسال شده باشد، تاکنون مشاهده نشده بود. احتمال مشاهده این ستاره با چشم غیر مسلح بسیار ضعیف است و محققان به دقت مشغول بررسی آن هستند.

طبق یافته محققان، دست کم دو سیاره به دور این ستاره می چرخند. یکی از آنها غول گازی و دیگری تصور می شود سیاره ای صخره ای و حدود ۱۷ درصد بزرگ تر از کره زمین باشد. این سیاره موسوم به Proxima b هر ۱۱ روز به دور ستاره اش می چرخد و به نظر می رسد در منطقه ای قابل سکونت از فضا قرار گرفته است؛ جایی که دما برای جریان یافتن آب و تشکیل حوضچه های آبی مناسب است. اما هیچ کدام از این ها دلیلی بر وجود آب در این سیاره نیست.