دیجیزا/محققان بین الملل در یک پژوهش جدید و مهم، روشی مناسب و غیر تهاجمی را برای تشخیص اختلالات طیف چسبندگی جفت در زنان باردار ارائه داده اند. این روش از یک آزمایش خون ساده بهره می گیرد.

اختلال های طیف چسبندگی جفت یا به اختصار PAS، شامل اختلال جفت آکریتا، اختلال جفت داخلی و اختلال جفت پرکرتا، زمانی رخ می دهند که جفت در دوران بارداری بیش از حد به سوی دیواره رحم رشد کرده و پس از زایمان به آسانی جدا نشود. 

این اتفاق می تواند باعث خون ریزی شدید شده و در موارد بسیاری نیز، منجر به مرگ مادر شود. روش های فعلی که برای تشخیص شرایط مربوط به این بیماری وجود دارند، در عین موثر بودن، همیشه قطعی و یا در دسترس نیستند. به همین دلیل همواره تلاش هایی برای یافتن روش های جایگزین برای تشخیص این مشکل وجود داشته است.

در همین راستا، پژوهشگران بین الملل به رهبری دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، از یک تراشه در مقیاس نانو به نام NanoVelcro که در تحقیقات پیشین خود توسعه داده بودند، برای ردگیری سلول های در گردش موسوم به تروفوبلاست که در واقع سلول های تشکیل دهنده جفت هستند استفاده کرده اند.

این تراشه حاوی نانوسیم های نازک و سیلیکونی پوشیده از آنتی بادی هایی است که قادر هستند سلول های مورد اشاره را شناسایی کنند. بر این اساس، هرچه تعداد سلول های تروفوبلاست شناسایی شده در خون مادر که به بدن جنین نیز جریان می یابد، بیشتر باشد، احتمال وقوع اختلال طیف چسبندگی جفت یا PAS نیز بیشتر می گردد.

بررسی های مجریان این پژوهش که بر روی خون ۱۶۸ زن باردار با سابقه قبلی ابتلا به PAS انجام شد، نشان داد که ارزیابی تعداد تروفوبلاست های گردشی منفرد و خوشه ای در خون، می تواند به تشخیص PAS و تمیز دادن آن از جفت بندی طبیعی در اوایل بارداری کمک کند.

آن ها خاطرنشان کرده اند که برای توصیه نهایی این روش، تحقیقات بیشتر در نمونه های بزرگ تری مورد نیاز است. اما تا همین جا نیز این روش نشان داده که می تواند در آینده، تکنیک های فعلی برای بهبود دقت تشخیص اختلالات طیف چسبندگی جفت در اوایل بارداری را تکمیل نماید.

به گزارش دیجیزا،این یافته ها که می توانند با تشخیص زودهنگام اختلالات فوق از مرگ مادران در هنگام زایمان جلوگیری نمایند، در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده اند.