بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، حدود ۹ میلیون نفر در سال. اما این بیماری با تغییرات رفتارها مانند ورزش کردن، ترک سیگار و تغذیه سالم، تا حدودی قابل پیشگیری است. یکی از این تغییرات، عدم مصرف چربی اشباع‌شده است، اما حالا تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که به جای توجه به مقدار چربی اشباع‌شده که مصرف می‌کنیم، باید به منابع غذایی آن‌ها توجه کنیم.
یکی از تغییرات رژیمی که توسط متخصصان توصیه می‌شود، مصرف کمتر چربی‌های اشباع‌شده و در عوض افزایش مصرف چربی‌های غیراشباع‌ چندگانه مانند آجیل، روغن‌های گیاهی و ماهی است.
تابه‌حال بیشتر تحقیقات در مورد این نوع از چربی، تنها روی ارتباط آن با بیماری‌های قلبی متمرکز شده بود. از سویی، فواید احتمالی غذاهایی که چربی اشباع‌شده دارند، نادیده گرفته می‌شد. در یک تحقیق جدید که در دانشگاه کمبریج انجام شده است، محققان به جای آنکه چربی اشباع‌شده را به تنهایی بررسی کنند، به مطالعه آن دسته از مواد غذایی حاوی این ماده پرداخته‌اند که با بیماری قلبی مرتبط است.
در این تحقیق میزان سلامت قلبی عروقی افراد میانسال در ۱۰ کشور اروپایی بررسی شده است. ۱۰,۵۲۹ شرکت‌کننده در این مطالعه که دارای بیماری قلبی بودند، با ۱۶,۷۳۰ نفر که سیستم عروقی سالمی داشتند، مقایسه شدند. در این تحقیق، عادت‌های غذایی افراد نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین عوامل مختلفی که با بیماری قلبی مرتبط است مانند سن، جنسیت، سطح فعالیت بدنی افراد، سیگار کشیدن یا مصرف الکل، اضافه وزن و چاقی نیز درنظر گرفته شدند.

تیم پس از انجام مطالعات خود اعلام کرد: «هیچ ارتباط کلی میان میزان مصرف چربی اشباع‌شده شرکت‌کنندگان و خطر ابتلا به بیماری قلبی پیدا نکردیم. تنها تفاوت زمانی حاصل می‌شد که به غذاهایی که منابع معمولی چربی‌ اشباع‌شده هستند، نگاه می‌کردیم. ما دریافتیم افرادی که چربی‌های اشباع‎‌شده بیشتری از گوشت قرمز و کره دریافت می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. در مقابل، کسانی که چربی‌های اشباع‌شده از پنیر، ماست و ماهی دریافت می‌کنند، در خطر کمتری در ابتلا به بیماری قلبی هستند.»

این تیم در ادامه ذکر کرد: «اگرچه پنیر و ماست حاوی چربی‌ اشباع‌شده هستند، اما حاوی مواد مغذی مانند ویتامین K2 و پروبیوتیک نیز هستند. هریک از این مواد غذایی ممکن است از طریق مسیرهای مختلف بر خطر ابتلا به بیماری قلبی تاثیر بگذارند، اما قطعا درصد اثرگذاری آن‌ها متفاوت است. ارتباط میان بیماری قلبی و چربی اشباع‌شده به منبع غذایی بستگی دارد و حذف کامل منابعی که درصد کمی چربی برخوردارند، به علت اهمیت سایر مواد مغذی روش صحیحی در کنترل این بیماری نیست.»