همشهری آنلاین/ یافته‌های یک بررسی جدید شواهد فزاینده‌ای را تایید می‌کند که کودکان نه تنها در برابر کووید-۱۹ مصون نیستند، بلکه نقشی بزرگتر از آنچه تصور می‌شد، در انتشار ویروس در جامعه دارند.
پژوهشگران در بیمارستان عمومی ماساچوست و بیمارستان عمومی ماساچوست برای کودکان در بررسی ۱۹۲ کودک دریافتند که ۴۹ نفر آنها آزمایش مثبت ویروس کرونا دارند و میزان ویروس در راه‌های هوایی این گروه کودکان بیشتر از میزان ویروس در بزرگسالان بستری‌شده در بخش‌های مراقبت ویژه است.

دکتر آلسیو فاسانو، سرپرست این پژوهش گفت: «کودکان در برابر این عفونت مصون نیستند و شدت علائمشان با میزان عفونت ویروسی در آنها تطبیق ندارد.»
کودکان در این بررسی شامل کودکان در سنین متفاوت می‌شدند که درمانگاه اورژانس یا بیمارستان مراجعه کرده بودند و احتمال دچار بودن آنها به کروناویروس جدید عامل کووید-۱۹ مطرح شده بود.
فاسانو گفت برخی از این کودکان پس از نشان دادن علائم به بیمارستان آورده شده بودند و برخی دیگر بی‌علامت بودند و به علت تماس با یک فرد دچار عفونت یا زندگی کردن در یک منطقه پرخطر مراجعه کرده بودند.
به گفته او در جریان پاندمی کووید-۱۹ پزشکان اغلب افرادعلامت‌دار را غربالگری کرده‌اند و به این نتیجه اشتباه رسیده‌اند که اکثریت افراد دارای عفونت بزرگسال هستند، اما نباید کودکان را به عنوان انتشاردهنده‌های بالقوه ویروس از نظر دور داشت.
کارشناسان می‌گویند در بیماری‌های تنفسی دیگر، کاملا مشخص شده است که کودکان ناقل ویروس در جامعه هستند. اما این بررسی از این لحاظ کمیت بار ویروسی را در کودکان اندازه گرفته است، منحصر به فرد است.
این پژوهشگران فرضیه فعلی در این باره که کودکان به علت داشتن کمتر گیرنده‌های ویروس کمتر احتمال دارد دچار کووید-۱۹ شوند، رد می‌کنند. این گیرنده به نام «آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲» یا ACE2 به ویروس کرونا متصل می‌شود و امکان ورود آن به سلول‌های سالم را فراهم می‌کند.

با اینکه این پژوهشگران هم گیرنده‌های کمتری را در این کودکان یافتند، اما آنها هنوز میزان‌های بالایی از ویروس را داشتند. این یافته‌ها این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که بدون توجه به حساسیت کودکان به دچار شدن به عفونت، آنها واگیرتر از بزرگسالان هستند و به اصطلاح «انتشاردهنده‌های خاموش» کووید-۱۹ هستند.

دانشمندان همچنین دریافتند که فقط نیمی از کودکانی که آزمایش مثبت داشتند، دچار تب بودند  و این یافته اطمینان به اسکنرهای دمای غیرتماسی در ورودی ساختمان‌ها را زیر سوال می‌برد.
پزشکان هم به صورت موردی موارد انتقال ویروس از کودکان به بزرگسالان را گزارش کرده‌اند.

در حالیکه بحث‌ها درباره بازگشایی مدارس ادامه دارد، کارشناسان نگران هستند که در صورتی که مدارس فقط بر پایش علائم به جای ماسک زدن و فاصله‌گیری اجتماعی متکی باشند، ممکن است کودکان باعث برانگیختن موج دیگری از  موارد کرونا شوند. آنها می‌گویند کودکان ممکن است ویروس را به خانوارهایی که شامل چند نسل هستند، ببرند و افراد آسیب‌پذیرتر دچار بیماری شدیدشوند.