دیجیزا/ نوشیدن قهوه را با بسیاری اثرات سلامت‌بخش مربوط می‌کنند، از جلوگیری از اضافه وزن، کاهش میانگین فشار خون روزانه و کاهش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی

اما کدام روش تهیه قهوه می‌تواند بیشترین اثرات سلامت‌بخش را برای شما به بار آورد؟

یک بررسی که در ژورنال پیشگیری بیماری‌های قلبی اروپا منتشر شده است، نشان داد که صاف کردن قهوه (مثلا با فیلتر کاغذی)- نه صرفا جوشاندن دانه‌های آسیاشده قهوه و نوشیدن عصاره آن برای سلامت به خصوص در سالمندان سودمندتر است.

پژوهشگران در این بررسی پاسخ‌های بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر از فرد سالم نوشنده قهوه (۲۰ تا ۷۹ ساله) که برای ۲۰ سال پیگیری شده بودند، را آنالیز کردن. نتایج نشان داد افراد یا سن کمتر از ۶۰ سال که یک تا چهار فنجان قهوه صاف‌شده نوشیده بودند، میزان کمتری در معرض خطر بیماری‌های شریانی و مرگ بودند. این میزان پایین‌تر در نوشندگان قهوه صاف‌شده در افراد ۶۰ سال و بالاتر هم تداوم داشت، اما در صورت نوشیدن پنج فنجان یا بیشتر قهوه در روز از بین می‌رفت.

البته این بررسی مشاهده‌ای است و لزوما ثابت نمی‌کند که قهوه صاف‌شده بهتر از قهوه صاف‌نشده است، اما این تفاوت معقول است. قهوه صاف‌ نشده حاوی ترکیباتی به نام «دیترپنن»ها است که می‌توانند کلسترول خون را بالا ببرند.  پژوهشگران می‌گویند یک فنجان قهوه صاف‌نشده ۳۰ برابر بیش از یک فنجان قهوه صاف‌شده حاوی ترکیبات دیترپنن است. بنابراین بهتر است قهوه‌تان را صاف کند و قهوه فرنچ‌پرس یا قهوه صاف‌نشده ترکی را برای موارد نادر نگهدارید. همچنین تلاش کنید که میزان مصرف قهوه روزانه‌تان را به طور میانگین کمتر از پنج فنجان باشد.