بیگ بنگ/بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده است فردا پنج شنبه بر سطح سیاره سرخ فرود می‌آید تا یک ماموریت ۲ ساله برای جستجوی علایم حیات و آماده‌سازی مقدمات برای سفر انسان به مریخ را آغاز کند.

کاوشگر استقامت پنج شنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرد. در صورتی که تمام برنامه‌ها به خوبی پیش رود، این کاوشگر ۲.۷ میلیارد دلاری روز پنج شنبه ۱۸ فوریه (شامگاه ۳۰ بهمن) بر  «دهانه جیزرو» در نزدیکی خط استوا مریخ فرود می‌آید تا سطح این سیاره را جست و جو و نمونه‌هایی را برای ارسال به زمین جمع‌آوری کند.

پروفسور “اندرو کوتس” دانشمند حوزه فضا دانشگاه کالج لندن که ۲۰ سال سرگرم مأموریت‌های مریخ بوده است، گفت: استقامت یک پیشرفت بزرگ در زمینه همه فرودگرها و مریخ‌نوردهایی محسوب می‌شود که قبلا به این سیاره ارسال کرده‌ایم. اما با این حال کاوشگر استقامت که به اندازه یک خودرو است باید ابتدا از آنچه مهندسان ناسا آن را «هفت دقیقه وحشت» می‌نامند، جان سالم به در برد.

این زمان که به هفت دقیقه وحشت معروف شده است هفت دقیقه‌ای سختی است که کاوشگر کیوروسیتی در سال ۲۰۱۲ بر سطح مریخ فرود آمد. این هفت دقیقه زمانی است که طول می‌کشد سرعت کاوشگر از سرعت ورودی ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت که به جو مریخ می‌رسد به سرعت پایین‌تری که از سرعت پیاده روی کمتر است، کاهش یابد.

زمان فرود کاوشگر استقامت ناساکاوشگر «استقامت» ناسا روز پنج‌شنبه وارد مدار مریخ شود و در همین روز تلاش می‌کند تا بر سطح این سیاره سرخ فرود آید. آغاز فرایند فرود استقامت برای حدود ساعت ۳:۵۵ دقیقه بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی برنامه‌ریزی شده است.

 ناسا فیلم فرود این کاوشگر را به طور زنده پخش می کند. این برنامه ساعت ۱۴و ۱۵ دقیقه بعدازظهر پنج شنبه ۱۸ فوریه به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز می‌شود. جست و جوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ، فراهم کردن زمینه برای ماموریت‌های آتی سرنشین‌دار به این سیاره سرخ به پرواز در آوردن اولین بالگرد در جهان فرازمینی و مخابره صدای مریخ به زمین از اهداف کاوشگر استقامت در این ماموریت است.

جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ

«استقامت» از هفت ابزار خود برای توصیف سطح‌شناسی دهانه «جزرو» و جست و جوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ در شعاع ۴۵ کیلومتری سنگ‌های این دهانه که میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه و یک دلتای رودخانه‌ای بوده است، استفاده خواهد کرد.
این ربات ۶ چرخ همچنین چند نمونه از مکان ‌های قابل مطالعه و امیدوارکننده جمع‌آوری و ذخیره می‌ کند. این نمونه‌ها سپس در عملیاتی که توسط ناسا و سازمان فضایی اروپا انجام خواهد شد، به زمین منتقل می‌شوند و محققان در آزمایشگاه‌های سراسر جهان آنها را با جزئیات کامل بررسی می‌کنند و به دنبال نشانه‌هایی از حیات و سرنخ‌هایی در مورد تاریخ تکامل سیاره سرخ در آنها بررسی می‌کنند.

 فراهم کردن زمینه برای ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ

استقامت همچنین قصد دارد زمینه‌هایی را برای ماموریت‌های سرنشین دار به سیاره سرخ که ناسا می‌خواهد در دهه ۲۰۳۰ آن را انجام دهد، فراهم کند به عنوان مثال، استقامت نیز مانند مریخ نورد «تیان ون-۱» چینی ‌ها مجهز به رادارهای نفوذپذیر به زیر سطح مریخ برای یافتن یخ-آب است. همچنین یکی دیگر از ابزارهای مریخ نورد ناسا موسوم به MOXIE از جو نازک مریخ که دارای ۹۵ درصد کربن دی اکسید است، اکسیژن تولید می‌کند.

 اولین کاوش هوایی در دنیای فرازمینی

این مریخ‌نورد به یک هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی به نام «نبوغ» نیز مجهز است که در زیر این کاوشگر تعبیه شده و به سیاره سرخ سفر می‌کند. نبوغ پس از فرود استقامت بر سطح مریخ، آزاد خواهد شد و چند پرواز آزمایشی کوتاه را در آسمان مریخ انجام می‌دهد تا اولین کاوش هوایی را در جهان فرازمینی رقم بزند.


استقامت صدای مریخ را به زمین مخابره می‌کند

استقامت به دو میکروفن برای ضبط صدای سیاره سرخ مجهز است. میکروفن اول بخشی از سیستم EDL (ورود، کاهش ارتفاع و فرود) است که فرود امن استقامت را بر سطح مریخ تضمین می‌کند. صدای فرود این مریخ نورد با تصاویر دوربین ‌های آن جفت می شود تا نخستین تجربه یک تصویر همراه با صدا را از فرود یک ماموریت بر سطح مریخ داشته باشیم. میکروفن دوم نیز یک نسخه بهبود یافته از ابزار اندازه گیری لیزری SuperCam تعبیه شده روی مریخ نورد «کنجکاوی»  است.


استقامت از سیستم ChemCam دقیقاً مانند نسخه قدیمی خود روی سطح سیاره سرخ به کار برده می شود. ChemCam از شلیک لیزر مادون قرمز برای گرم کردن و تبخیر سنگ ها و خاک مریخ استفاده می کند همین‌طور که لیزر کار خود را انجام می‌دهد، یک دوربین، ترکیب شیمیایی مواد تبخیر شده را تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال ترکیبات آلی می‌شود، اما صدایی که از این سنگ‌های در حال متلاشی شدن در می‌آید، می‌تواند به محققان سرنخ‌هایی درمورد ترکیب آنها بدهد. این میکروفن خارجی همچنین صدای محیط را در حالی که این مریخ‌نورد در حال گشت و گذار در مریخ است، ضبط می‌کند و این یک مزیت دیگر برای محققان به همراه دارد.

منابع: NASA , financialexpress.com