دیجیزا/در جدیدترین اطلاعاتی که اتحادیه اروپا در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای وسایل نقلیه منتشر کرده است عدد ۱۰۶.۷ گرم CO2 در هر کیلومتر را نشان می‌دهد که گرچه همچنان با هدف اتحادیه اروپا که رقم ۹۶ گرم در هر کیلومتر است اختلاف دارد اما به نسبت سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است. این آمار مثبت در پیش کاهش فروش شش میلیون دستگاهی خودروهای مجهز به موتورهای احتراق داخلی در طول سال گذشته میلادی رقم خورده‌است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط موسسه Jato Dynamics دو دلیل اصلی کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای سخت گیری دولت‌ها در زمینه وسایل نقلیه غیر الکتریکی و تغییر دیدگاه جامعه پس از گسترش و همه گیری ویروس کرونا است.

فروش خودروهای احتراق داخلی از ۱۴.۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۸.۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است که کاهشی فراتر از تصور و پیش‌بینی‌های قبلی کارشناسان را نشان می‌دهد.

فیلیپه مونوز، تحلیل گر Jato Dynamics در این رابطه می‌گوید:
«در سالی که میلیون ها خریدار بالقوه اجازه خروج از منزل را نداشتند، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در حدود ۱۵ گرم در هر کیلومتر کاهش داشته است که این به معنای تغییر اساسی سبک زندگی و مفهوم حرکت است.»
  
با این حال در کشورهایی که همچنان متکی بر خودروهای احتراق داخلی هستند از جمله، اسلواکی، جمهوری چک و لهستان، تقاضا برای این دست از خودروها افزایش یافته است و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش یافته است.

در همین حال، شش کشور دیگر یعنی هلند، دانمارک، پرتغال، سوئد، فرانسه و فنلاند متوسط انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر از ۱۰۰ گرم در هر کیلومتر داشته اند.

بیشترین میزان رشد خرید خودروهای برقی نیز متعلق به کشور سوئد است که بیش از ۳۲ درصد خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۲۰ از نوع برقی بوده‌است.

همچنین اختلاف زیادی بین برندهای مختلف خودرو در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای دیده می‌شود. به طور مثال سوبارو و جگوار لندرور با داشتن میانگین ۱۵۵.۳ و ۱۴۷.۹ گرم در هر کیلومتر بدترین عملکرد را بین برندهای مختلف داشته‌اند.

در سمت دیگر لیست اما مجموع تولید گازهای گلخانه‌ای لکسوس، مزدا و تویوتا به طور متوسط برابر با ۹۷.۵ گرم در هر کیلومتر بوده است. در رتبه بعدی نیز گروه PSA که شامل برندهای پژو، سیتروئن و واکسهال است قرار دارد که رقم ۹۷.۸ کیلوگرم را به ثبت رسانده است.

منبع:
autocar