کانسپت iOS 16 که به‌صورت غیررسمی طراحی شده، قابلیت‌های موردانتظار سیستم‌عامل موبایلی اپل را به نمایش می‌گذارد؛ از نمایشگر همیشه‌روشن و بهبود کنترل سنتر گرفته تا امکان قفل کردن اپلیکیشن‌ها.
   
اپل اوایل ماه آینده‌ی میلادی کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم به WWDC را برگزار می‌‌کند تا مجموعه‌ی جدیدی از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای آیفون، مک، آیپد، اپل واچ و دیگر محصولاتش به نمایش بگذارد. جزئیات مربوط به آی او اس ۱۶ اندک است، اما کاربران امیدوار هستند اپل قابلیت‌های اضافه‌ی متعددی را در این سیستم‌عامل ارائه دهد.

براساس آنچه Wccftech می‌نویسد، به‌تازگی ویدئویی از کانسپت iOS 16 در کانال یوتیوب Nicholas Ghigo منتشر شده که موردانتظارترین قابلیت‌های جدید iOS 16 را نظیر نمایشگر همیشه‌روشن، ویجت‌های تعاملی و آیکون جدید برای اپلیکیشن‌ها به نمایش می‌گذارد.

شرکت‌هایی مثل وان پلاس و سامسونگ مدت‌ها است سراغ استفاده از قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن رفته‌اند، اما این ویژگی تاکنون در آیفون‌ها مشاهده نشده است. کانسپت منتسب به iOS 16 نشان می‌دهد این قابلیت سرانجام در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایلی اپل به آیفون‌ها اضافه می‌شود.

ظاهراً صفحه‌نمایش همیشه‌روشن آیفون قرار است نوتیفیکیشن‌ها و یک‌سری اطلاعات دیگر را نمایش دهد. به‌لطف نمایشگر همیشه‌روشن می‌توان در زمانی کوتاه به اطلاعات مهم دسترسی داشت.

مارک گارمن، افشاگر خوش‌سابقه، پیش‌تر گفته iOS 16 قرار نیست از لحاظ ظاهری تغییرات زیادی تجربه کند، اما یک‌سری بهبودها در بخش نوتیفیکیشن و سیستم پایش سلامتی به خود خواهد دید. کانسپت جدید از بهبود آیکون‌های iOS در نسخه‌ی جدید خبر می‌دهد. گارمن پیش‌تر گفته iOS 16 تعداد اپلیکیشن‌های اختصاصی اپل را افزایش و روشی جدید برای تعامل با دستگاه ارائه می‌دهد.

کانسپت جدید افزون‌بر این موارد به اضافه شدن App Library به داک سیستم‌عامل iOS (نوار پایین صفحه که چهار اپلیکیشن را در خود جای می‌دهد) اشاره می‌کند. کاربران اکنون برای دسترسی به App Library باید تا آخرین صفحه به سمت چپ سوایپ کنند. تغییر مهم دیگر، ویجت‌های تعاملی خواهد بود.

کانسپت iOS 16 چند قابلیت جدید دیگر نظیر App Switcher در خود دارد و ویژگی‌هایی مثل امکان تنظیم کردن چند تایمر، بهبود کنترل سنتر، قابلیت قفل کردن اپلیکیشن‌ها و… را به نمایش می‌گذارد.