پژوهش های جدید نشان می دهد افرادی که برای مدت طولانی در محل کار در معرض فرمالدئید قرار می گیرند ممکن است با افزایش سن دچار اختلالات شناختی از جمله زوال عقل یا مشکلات فکری و حافظه شوند.
 تحقیقات جدید نشان می دهد قرار گرفتن در معرض فرمالدئید، گازی با بوی قوی که در ساخت محصولات چوبی و شیمیایی، پلاستیک و غیره استفاده می شود، خطر مشکلات فکری و حافظه و اختلالات شناختی را تا ۱۷ درصد افزایش می دهد.

به گفته محققان، کارگرانی که به مدت ۲۲ سال یا بیشتر در معرض فرمالدئید قرار داشتند، در مقایسه با افرادی که هرگز در محیط های حاوی این ماده شیمیایی قرار نگرفته بودند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی بودند. در ضمن افرادی که بیشترین ارتباط مستقیم با فرمالدئید را داشتند، به طور متوسط ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی در مقایسه با افرادی بودند که در معرض فرمالدئید قرار نگرفته بودند. البته این داده ها دلیل بر اثبات این یافته نیست و در حال حاضر این  پژوهش ارتباطی بین این دو موضوع برقرار کرده اند. 

نومی لتلیه (Noemie Letellier) اپیدمیولوژیست دانشگاه مون پولیه (Montpellier) فرانسه و از محققان این پروژه پژوهشی در رابطه با یافته ها فوق گفت:« ما می دانیم که قرار گرفتن در معرض فرمالدئید با برخی سرطان ها مرتبط است و نتایج ما نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض مقادیر کم فرمالدئید نیز ممکن است با سطح پایین تر عملکرد شناختی مرتبط باشد. افرادی که کار، آنها را در معرض فرمالدئید قرار می دهد ممکن است بخواهند اقدامات احتیاطی را انجام دهند و شرکت ها ممکن است بخواهند به دنبال راه هایی برای کاهش مواجهه کارگران با این ماده شیمیایی خطرناک باشند. »
به گزارش دیجیزا، در این تحقیقات پژوهشگران عملکرد شناختی ۷۵ هزار و ۳۲۲ بزرگسال در فرانسه با میانگین سنی ۵۸ سال را با استفاده از هفت آزمون رایج یادآوری کلمات، حافظه، توجه، استدلال و سایر مهارت‌های تفکر ارزیابی کردند. از این تعداد شرکت کننده ، ۸ درصد یا کمی بیش از ۶ هزار نفر در طول زندگی کاری خود در معرض فرمالدئید قرار داشتند. 

مطالعات پیشین قرار گرفتن در معرض فرمالدئید را با بیماری های عصبی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مرتبط دانسته اند و به گزارش دیجیزا، تحقیقات قبلی لتلیه و همکارانش ارتباطی بین کیفیت پایین هوا و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل را نشان می دهد.

به گزارش دیجیزا، افرادی که در معرض تماس با فرمالدئید قرار داشتند شامل پرستاران، مراقبان، تکنسین های پزشکی، کارگران صنایع نساجی، شیمی و فلزات و نجاران و نظافتچیان بودند.

به گفته لتلیه، استفاده از فرمالدئید در چند دهه اخیر کاهش یافته است. با این حال، نتایج ما این واقعیت را نشان می دهد که هنوز هزاران نفر وجود دارند که شغلشان، آنها را در معرض مواد شیمیایی قرار می دهد و ممکن است بعداً به دلیل شغلشان با خطر اختلال شناختی رو به‌ رو شوند.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله عصب شناسی (Neurology) منتشر شده و قابل دسترس است.