دیجیزا/ چین امروز یکشنبه یک ماهواره‌ سنجش از راه دور با نام «گائوفن-۹» را به همراه دو ماهواره‌ کوچک دیگر با کمک ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۲دی، از پایگاه پرتاب جیوچوان با موفقیت در مدار تزریق کرد.

 از داده‌های منظومه‌ ماهواره‌های سنجشی گائوفن-۹ برای پایش زمین، نقشه‌برداری و مدیریت شهری، طراحی شبکه‌های جاده‌ای، تخمین محصول، پیشگیری و مدیریت بحران برای چین و کشورهای عضو طرح کمربند و جاده استفاده خواهد شد.

دو ماهواره دیگر حمل شده به فضا،  شامل یک ماهواره آزمایشی چند منظوره و یک فضاپیما دیگر به نام تیانتو ۵ (Tiantuo-۵) است که توسط دانشگاه ملی فناوری های دفاعی این کشور ساخته شده است.

ماهواره آزمایشی چند منظوره برای ارتباط گیری با فناوری ناوبری استفاده می شود در حالی که فضاپیمای Tiantuo-۵ برای تایید قابلیت های جمع آوری اطلاعات درون مدار از کشتی ها، فضاپیماها و اینترنت اشیاء استفاده می شود.

 با این پرتاب، ۳۴۳اُمین ماموریت با کمک خانواده‌ ماهواره‌برهای لانگ‌مارچ رقم خورد.

چین در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه هوافضا کرده است این کشور مدتی پیش سیستم ناوبری بیدو خود را تکمیل کرد ساخت آزمایشگاه فضایی این کشور هم بر اساس برنامه تا سال ۲۰۲۲ میلادی به اتمام می رسد.

چین همچنین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها بطور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.