دیجیزا/رآکتور همجوشی هسته‌ای «خورشید مصنوعی» چین به نام «توکامک HL-2M» برای اولین بار روشن شد. این رآکتور احتمالا انقلابی در نحوه تولید و مصرف انرژی ایجاد خواهد کرد.

این رآکتور از میدان مغناطیسی قدرتمندی برای گداختن پلاسمای داغ استفاده می‌کند و می‌تواند یک منبع قدرتمند برای تولید انرژی پاک در اختیار ما قرار دهد. در حال حاضر این رآکتور چین می‌تواند به حداکثر دمای بیش از ۱۵۰ میلیون درجه سلسیوس دست پیدا کند.

این دما تقریبا ۱۰ برابر بالاتر از دمای هسته خورشید است و به همین دلیل اغلب با نام خورشید مصنوعی شناخته می‌شود. یکی از رسانه‌های چینی به نام «People’s Daily» درباره راه‌اندازی این رآکتور هسته‌ای گفته:

«توسعه انرژی همجوشی هسته‌ای تنها یک راه برای رفع نیازهای استراتژیک انرژی در چین نیست، بلکه اهمیت بالایی برای توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین هم دارد.»
اکنون باید یک نسخه کوچکتر از این رآکتور را تولید کرد، کاری که دانشمندان چینی از سال ۲۰۰۶ با همکاری «رآکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی» (ITER) در حال انجام آن هستند.


ITER بزرگترین پروژه تحقیقاتی همجوشی هسته‌ای در جهان است که در جنوب فرانسه قرار دارد. از آن به عنوان «توکامک» یاد می‌شود و ۳۵ کشور در آن مشغول ساخت دستگاهی هستند که برای اثبات امکان استفاده از همجوشی هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی بدون تولید کربن طراحی شده است. طراحی این دستگاه مبتنی بر اصولی است که انرژی خورشید و ستارگان را تامین می‌کند.

انتظار می‌رود ITER در سال ۲۰۲۵ تکمیل شود و هزینه کلی آن به ۲۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد. در سایت مربوط به این پروژه نوشته شده:

«ITER تبدیل به اولین دستگاه همجوشی خواهد شد که برای مدت زمان طولاتی این فرایند را حفظ می‌کند. علاوه بر این، ITER به اولین دستگاه همجوشی برای بررسی فناوری‌های یکپارچه، مواد و رژیم‌های فیزیکی لازم برای تولید تجاری برق مبتنی بر همجوشی تبدیل خواهد شد.»
گذر زمان مشخص می‌کند که دستگاه جدید چین چه ویژگی‌هایی به ITER اضافه می‌کند و آیا همجوشی هسته‌ای تبدیل به یک منبع انرژی پایدار و مقرون به صرفه می‌شود یا خیر.