دیجیزا/ چین تایید کرده که اولین ماموریت ارسال محموله به ایستگاه فضایی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و ماژول حامل آن را بدون مشکل به ایستگاه فضایی وصل کرده است.
به گزارش رسانه‌های چینی، فضاپیمای «تیانژو-۲» که حامل آذوقه و سوخت بود به ماژول اصلی «تیان‌هه» در ارتفاع حدود ۳۷۰ کیلومتری زمین رسید. موشک «لانگ مارچ ۷» شنبه عصر ساعت ۱۷:۲۵ به وقت تهران از «مرکز پرتاب ماهواره ونچانگ» در جزیره «هاینان» چین بلند شده بود.
حالا اتصال موفق این فضاپیما به ایستگاه فضایی چین شرایط ورود اولین فضانورد به این ایستگاه را فراهم می‌کند. ماموریت «شنژو-۱۲» قرار است در هفته‌های آتی سه فضانورد را به ایستگاه فضایی چین برساند. این کشور در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های زیادی برای فعالیت‌های فضایی خود داشته و می‌خواهد با رفتن به ماه و مریخ موفقیت‌های خود را در عرصه جهانی به رخ رقبا بکشد.

چین در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور ندارد و به همین خاطر دو نمونه اولیه ایستگاه فضایی خود شامل «تیانگونگ ۱» و «تیانگونگ ۲» را در یک دهه اخیر در مدار قرار داده بود تا مقری برای حضور در فضا داشته باشد. این دو نمونه حالا به فعالیت خود پایان داده‌اند اما چین با تجربه حاصل از آن دو می‌خواهد نسخه نهایی ایستگاه فضایی تیانگونگ را احداث کند.
با وجود اینکه ایستگاه فضایی چین همین حالا هم می‌تواند میزبان فضانوردان باشد، اما حدود ۱۰ موشک دیگر باید پرتاب شود تا چین بتواند ساخت این مرکز را کامل کند. آن‌ها امیدوارند احداث ایستگاه فضایی خود را تا ۲۰۲۲ به پایان برسانند. از این ۱۰ ماموریت دو مورد با موشک «لانگ مارچ ۵B» انجام می‌شود که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک چین است و سقوط آن به زمین اخیرا سروصدای زیادی به پا کرد.
انتظار می‌رود ایستگاه فضایی چین تا حداقل ۱۰ سال در مدار کارایی داشته باشد. ایستگاه فضایی بین‌المللی هم‌اکنون ۲۰ سال عمر دارد و پیش‌بینی می‌شود که در اواخر دهه جاری به فعالیت خود پایان دهد.