مجله ایلیاد/ «فندوژ» زیردریایی چینی است که به یکی از عمیق‌ترین نقاط روی زمین رسیده است. فندوژ به عمق گیج‌کننده و تاریک ۱۰،۹۰۹ متری زیر دریاها رسیده است.
«گودال ماریانا» در شرق اقیانوس آرام یکی از عمیق‌ترین جاهای زمین است. فندوژ طی یک ماه ماموریت خود ۱۳ بار تلاش کرد تا به اعماق این گودال برسد. زیردریایی ۸ بار طی این ماموریت توانست به اعماق بالای ۱۰،۰۰۰ متری برسد و از بین آن‌ها در تاریخ ۱۰ نوامبر به عمیق‌ترین رکورد خود رسید. البته بر اساس کتاب گینس، رکورد عمیق‌ترین سفر دریایی به «ویکتور وکسوو» تعلق دارد که همین امسال توانست تا عمق ۱۰،۹۳۴ متری سفر کند.

از دیگر سفرهایی که به اعماق این گودال انجام شده، می‌توان به «جیمز کامرون» کارگردان آمریکایی فیلم‌های تایتانیک و آواتار اشاره کرد که تا عمق ۱۰،۹۰۸ متری این گودال رفت و همچنین زیردریایی آمریکایی – ایتالیایی – سوئیسی، در سال ۱۹۶۰ به عمق ۱۰،۹۱۲ متری این گودال رسید. بین هر بار تلاشی که زیردریایی چینی برای رسیدن به اعماق گودال ماریانا می‌کرد، سرنشینان آن روی آب درون کشتی «تانسو-۱» استراحت می‌کردند و طی یک ماهی که این وضعیت را داشتند، سختی‌هایی مانند بارش شدید باران و دمای بالا را تحمل کردند.

رسیدن به ته گودال ماریانا برای چین افتخار ملی محسوب می‌شود و چین به مدت یک دهه بر روی آن سرمایه‌گذاری سنگینی کرده بود. در سال ۲۰۱۰ اولین زیردریایی توانمند چین توانست به عمق ۳،۷۵۹ متری دریاها برسد و در ردیف کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، فرانسه و ژاپن قرار گرفت که توانسته‌اند به اعماقی بالاتر از ۳،۵۰۰ متر برسند.

محققین چینی طی این سفر دریایی توانسته‌اند نمونه‌هایی از رسوبات و سنگ‌ها و همچنین نمونه‌های زیستی اعماق دریا را با خود برگردانند تا به این ترتیب، بتوانند تحقیقاتی نیز در این زمینه انجام دهند.