این روزها تقریبا در تمام خانه‌ها یک مودم وای‌فای وجود دارد که برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به منظور افزایش امنیت، باید برای شبکه وای‌فای یک رمز مشخص کنید. مودم‌ها به‌صورت پیشفرض رمز ساده‌ای برای وای‌فای دارند و به همین خاطر در ادامه به چگونگی عوض کردن رمز وای‌فای مودم می‌پردازیم.

نحوه‌ی عوض کردن رمز وای‌فای مودم
اول از همه باید راهی بخش تنظیمات مودم شوید. برای بیشتر مودم‌ها با وارد کردن آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ می‌توانید چنین کاری را انجام دهید.

اگر به هر دلیلی این آی‌پی جواب نداد، در پشت بدنه‌ی مودم می‌توانید آدرس آی‌پی را پیدا کنید.

سپس در ادامه باید یوزر و پسورد مودم را وارد کنید که در اکثر مواقع باید برای هر دو admin بنویسید.

اگر این یوزر و پسورد جواب نداد، در بخش پشتی مودم می‌توانید این یوزر و پسورد را پیدا کنید.

در قسمت تنظیمات به دنبال عباراتی مانند Wireless، Wireless Security یا WLAN بگردید.

در بخش Wi-Fi Password باید رمز عبور جدید موردنظر خود را وارد کنید. توصیه می‌کنیم از رمزهای ساده استفاده نکنید و حروف و اعداد را با هم ترکیب کنید.

در نهایت برای ذخیره کردن، روی گزینه‌ی Save یا Apply کلیک کنید. با این تغییر رمز، در تمام گجت‌های خود برای اتصال به مودم باید از رمز جدید استفاده کنید. از نظر پروتکل امنیتی هم توصیه می‌کنیم از روش‌های قدیمی مانند مانند WEP، WPA1 و WPA2-TKIP استفاده نکنید و در عوض به بهره‌گیری از استاندارد‌های جدید مانند  WPA2 Personal یا WPA3 Personal روی بیاورید.

در صورت فراموشی رمز وای‌فای‌ مودم‌ چکار کنیم؟
اگر رمز وای‌فای مودم را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از کابل اترنت (ethernet) مستقیما سیستم را به مودم وصل کنید. اما اگر به چنین کابلی دسترسی ندارید، باید مودم را ریست کنید. برخی مودم‌ها از یک دکمه برای ریست کردن بهره می‌برند و برای برخی دیگر باید از سوزن استفاده کنید.

بعد از ریست کردن هم مانند روز اول بار دیگر وارد تنظیمات مودم شوید و تغییرات موردنظر خود را اعمال کنید.