ماشین کارکرده یا ماشین صفر بخریم مساله این است. به‏نظر شما خرید ماشین دست دوم به‌صرفه‌تر است و یا ماشین صفر؟ اگر شما هم از خرید ماشین دست دوم تجربه‌ی خوبی ندارید و تصور می‌کنید که هزینه‌ی تعمیر و نگهداری ماشین دست دوم از خرید ماشین صفر بیشتر است و ترجیح می‌دهید با پرداخت هزینه‌ی بیشتر در ثبت نام سایپا ماشین صفر کارخانه‌ای بخرید، در این مقاله از دیجیزا همراه ما باشید تا اشتباهات رایجی که هنگام خرید ماشین دست دوم مرتکب می‌شوید را با هم بررسی کنیم.

۱.هیچ فروشنده‌ای نمی‌گوید ماست من ترش است
هیچ‌وقت به حرف فروشنده به‌طور کامل اعتماد نکنید. اینکه مالک و یا دلال ماشین ادعا کند این ماشین از نظر فنی سالم و کم کارکرد است، دلیل خوبی برای اعتماد کردن نیست. برای اطمینان خاطر بیشتر حتما خودرو را به یک مکانیک آشنا نشان دهید و سلامت خودرو را چک کنید تا بتوانید با خیالی راحت پول را به فروشنده پرداخت کنید.

۲.بررسی سند خودرو بعد از پرداخت کامل وجه توافق شده
ماشین را از صاحب‌اش بخرید. قبل از پرداخت مبلغ کامل ماشین حتما درخواست کنید مالک ماشین به همراه سند ماشین و کارت ملی حضور داشته باشد. دلایلی مثل خودرو به‌نام همسرم است، سند خودرو در رهن بانک است و یا بعد از فک رهن خودرو سند به‌نام شما می‌شود اصلا دلایل قابل قبولی نیستند که شما مبلغ قرار داد را به‌طور کامل پرداخت کنید و بعدا سند را به‌نام بزنید. آگاه باشید تعداد کلاهبرداری‌هایی که با این دلایل به ظاهر ساده اتفاق افتاده‌اند کم نیستند.

۳.تمام پول را یکجا پرداخت کنید
یک نکته‌ی قابل توجه هنگام خرید ماشین، عدم پرداخت تمام هزینه‌ی ماشین به‌صورت دستی است. اگر شما مبلغ زیادی را به‌صورت دستی به دلال پرداخت کنید و هیچ سند معتبری دریافت نکنید، این احتمال وجود دارد که فرد کلاهبردار باشد و پول را از شما بگیرد و دیگر خبری از دلال نشود و خودرو را به شما تحویل ندهد و یا ممکن‌ است خودرو مشکلی داشته باشد و مالک سعی در پنهان کردن آن داشته باشد، با عدم پرداخت کل وجه می‌‌توانید معامله را فسخ کنید.

۴.ظاهر خودرو نمایانگر سلامت فنی آن است
خودروهای امروزی به‌قدری حساس هستند که وجود یک ایراد به ظاهر جزئی در یک بخش از خودرو می‌تواند یک هزینه‌ی بزرگتر بتراشد و یا وجود یک اختلال در عملکرد یک بخش باعث آسیب به سایر قسمت‌ها می‌شود. از فروشنده ماشین درخواست کنید هر گونه اختلال در ظاهر خودرو و مشکلات فنی خودرو را بر طرف کند و بعد خودرو را به شما تحویل بدهد؛ دقت کنید که هیچ‌وقت زیر بار این موضوع نروید که خودتان بعد از تحویل گرفتن خودرو را تعمیر کنید و هزینه‌ی ناچیز تعمیر را از مبلغ پرداختی کم کنید.

۵.خودرو را تازه بیمه کرده‌‌ام
یکی دیگر از مواردی که معمولا در خرید ماشین دست دوم مطرح می‌شود، لاستیک‌های نو و تمدید بیمه‌ی خودرو است. اگر خبر از قیمت خرید لاستیک و بیمه‌‌ی ماشین نداشته باشید، اختلاف قیمت بین خودرویی که به تازگی بیمه‏ شده‌است و لاستیک نو دارد با خودرویی که بیمه نامه‌اش تموم شده‌است و لاستیک‌‌اش فرسوده و قدیمی است، ممکن است شما را وسوسه کند خودرویی را بخرید که قیمت کمتری دارد، اما آگاه باشید که این مقدار اختلاف قیمت را باید بابت خرید لاستیک و تمدید بیمه پرداخت کنید.

۶.کارکرد خودرو دلیل بر سلامت آن است
یکی از عواملی که می‌تواند خریدار را فریب دهد، میزان کارکرد خودرو است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هیچ‌وقت به میزان کارکرد خودرو اعتماد نکنید چون بسیاری از فروشندگان کیلومتر خودرو را دست‌کاری می‌کنند و کارکرد را کمتر از مقدار واقعی نشان می‌دهند تا بتوانند خودرو را با قیمت بیشتری به‌فروش برسانند. هر چقدر مسافت طی شده با خودرو بیشتر باشد، خودرو و قطعات‌اش مستهلک‌تر شده و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آن بیشتر می‌شود. برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو می‌توانید با استفاده از دستگاه دیاگ کیلومتر واقعی را چک کنید.

۷.قبل از خرید ماشین نیاز به مشورت با متخصصان ندارید
اگر قصد خرید ماشین دست دوم را دارید، برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناخوشایند که باعث پشیمانی شما شود، بهتر است به یک کارشناس خبره ماشین مراجعه کنید و کمک بگیرید. متخصصان به شما کمک می‌کنند خودرو را از نظر فنی بررسی کنید، قیمت اصلی خودرو را مشخص می‌کنند، هنگام پرداخت وجه شاهد و سند قابل پیگیری تنظیم می‌کنند و در مواردی مثل مفقودی مدارک ماشین شما را راهنمایی می‌‌کنند.

۸.قبل از خرید لازم نیست با خودرو رانندگی کنید
اگر طعم یک غذایی که تاحالا نخورده‌اید را برای شما توصیف کنند، آیا شما واقعا مزه‌ی آن را درک می‌کنید؟ قطعا نه! خرید خودرو هم دقیقا مثل امتحان کردن یک غذای جدید است. باید پشت فرمان بنشینید و کمی رانندگی کنید. معمولا با روشن کردن خودرو، رانندگی کردن با آن و کمی دقت به صدای موتور، لرزش خودرو و چراغ چک موتور، مشکلات خودرو خودشان را مشخص می‌کنند. به‌جز مشکلات خودرو شاید اصلا شما احساس راحتی با این ماشین نکنید و از خرید آن پشیمان شوید.

۹.استعلام پلاک خودرو لازم نیست
یکی از مواردی که نباید از قلم بیافتد، چک کردن وضعیت تخلف خودرو است. با فراموشی این نکته می‌توانید متحمل هزینه‌ی بسیار زیادی شوید و یا اگر خودرو مشکلات قانونی داشته باشد، ممکن است بعدا در دردسر بیوفتید و پلیس خودروی شما را متوقف کند.

ماشین یک کالای بادوام و سرمایه‌ای است. یعنی شما با خرید یک ماشین خوب نه‌تنها پول خود را خرج نمی‌کنید بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده هم می‌کنید، پس باید در خرید خودرو کاملا آگاهانه اقدام کنید. در خرید خودروی کار کرده باید علاوه بر ظاهر خودرو به سلامت فنی و موتور خودرو هم توجه کنید. در این مقاله تلاش کردیم ۹ نکته‌ی به ظاهر ساده اما اساسی را به شما یادآوری کنیم تا هنگام خرید خودرو به مشکلات بزرگتری بر نخورید.

شما تجربه‌ی خرید خودروی دست دوم را داشته‌اید؟ اگر تجربه‌ی خرید خودروی کارکرده را داشته‌اید با چه مشکلات و مسائلی روبه‌رو شده‌اید؟ راستی شما چه روش‌های دیگری را پیشنهاد می‌کنید برای خرید ماشین کارکرده؟