دیجیزا/ بررسی ها و نظرات متخصصان نشان می دهد که احتمالا مشکل لخته شدن خون در دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا – آکسفورد با این واکسن مرتبط نبوده و می تواند از شرایط و سابقه پزشکی واکسینه شدگان نشات گرفته شده باشد.
در پی تعلیق واکسن آسترازنکا – آکسفورد در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا به دلیل گزارش لخته شدن خون در دریافت کنندگان این واکسن، نگرانی ها در اطمینان از ایمنی این واکسن افزایش پیدا کرده است. البته باید تاکید کرد که کشورهای اروپایی فقط این واکسن را از روی احتیاط به حالت تعلیق درآورده‌اند.
آژانس دارویی اروپا (EMA) تأکید کرد که در حال حاضر هیچ نشانه ای وجود ندارد که واکسیناسیون باعث این شرایط شده باشد. به گزارش دیجیزا،علاوه بر آن، سازمان بهداشت جهانی و سازمان تنظیم داروها و محصولات بهداشتی انگلیس (MHRA) نیز اعلام کردند که هیچ مدرکی در مورد ارتباط بین واکسن و افزایش خطر لخته شدن خون وجود ندارد.
در این میان برخلاف کشورهای اروپایی، اداره بهداشت کانادا و متخصصان آن از ایمنی و اثربخشی این واکسن اطمینان کامل داشته و پس از بررسی کامل و مستقل از شواهد اعلام کردند که این واکسن ازنظر ایمنی، اثربخشی و کیفیت دقیقاً مطابق با استانداردهای کانادا بوده و آن را در دستور کار واکسیناسیون خود قرار داده اند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در این رابطه اعلام کرد که اتفاقات اروپا فقط در یک گروه خاص از واکسن‌های تولید شده از این برند به وجود آمده‌ اند.
وی تاکید کرد: دوزهای این واکسن که به کانادا وارد شده‌ اند از آن دسته نیستند و تاکنون هیچ نشانه‌ ای از اثرات سوء این واکسن روی مردم این کشور مشاهده نشده است.
بر اساس اخبار رسمی، ده کشور ازجمله آلمان، فرانسه و ایتالیا به‌طور موقت استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا متوقف کردند. این تصمیم پس از گزارش‌ های هفته گذشته مبنی بر ایجاد لخته خون در برخی از افراد دریافت ‌کننده این واکسن در دانمارک و نروژ اتخاذ شد. البته هیچ شواهدی مبنی بر تأثیر مستقیم این واکسن بر ایجاد لخته خون وجود ندارد. مقامات هلند، مانند سایر کشورها، اذعان داشتند که تعلیق واکسن آسترازنکا کاملاً پیشگیرانه است.
هوگو دو ژونگ، وزیر بهداشت هلند در این رابطه گفت: «ما همیشه باید احتیاط کنیم، به همین دلیل معقول است که اکنون به‌عنوان یک اقدام احتیاطی این عملیات را به ‌طور موقت متوقف کنیم.»
از سوی دیگر شرکت آسترازنکا در پاسخ به تعلیق واکسن خود اعلام کرد که اطلاعات مربوط به ۱۷ میلیون نفری که در سراسر اروپا این واکسن را دریافت کرده‌ اند، به ‌دقت بررسی کرده که درنتیجه آن مشخص شد ۳۷ مورد گزارش لخته خون در افراد دیده ‌شده است.

در این گزارش آمده است: هیچ شواهدی در مورد افزایش خطر لخته شدن خون در هیچ‌یک از گروه ‌های سنی یا جنسیتی در هیچ کشوری وجود ندارد.
این شرکت در بیانیه خود افزود: این آمار بسیار پایین ‌تر از سطح انتظار است که به‌ طور طبیعی در جمعیت عمومی رخ می ‌دهد و در سایر واکسن ‌های مجاز کووید ۱۹ نیز مشابه است.
در انگلیس با ۱۱ میلیون دوز واکسن آسترازنکا که بیش از هر کشور دیگری تزریق ‌شده، گزارش‌ شده است که ۱۱ نفر پس از دریافت واکسن، در بدن آنها لخته خون ایجاد شده که البته به‌ هیچ‌ عنوان ثابت نشده است که هیچ‌ یک از این واکسن‌ ها عامل ایجاد لخته خون بوده‌ اند.به گزارش دیجیزا، هم‌ زمان با این موارد، کارشناسان خاطرنشان کرده‌ اند کمپین‌های واکسیناسیون با اولویت افراد آسیب‌پذیر کار خود را آغاز کردند و به ‌این‌ترتیب باید توجه داشت افرادی که اکنون ایمن شده‌اند احتمالاً از قبل دارای مشکلات سلامتی بوده‌ اند.
انجمن بین المللی ترومبوز و هموستاز (ISTH) توصیه کرده که همه بزرگسالان واجد شرایط واکسیناسیون کووید ۱۹ خود را ادامه دهند.
دکتر کریستوفر لابوس، متخصص قلب و عروق و اپیدمیولوژی مونترال نیز در این رابطه گفت: «به یاد داشته باشید که میلیون ‌ها نفر در اروپا واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌ اند؛ بنابراین، وقتی تعداد افرادی که در آن ‌ها لخته خونی گزارش ‌شده را با تعداد کل واکسینه شدگان مقایسه کنید، مشاهده می ‌شود که این فقط یک خطر ابتدایی است.

برخی از افراد به‌ هر حال حتی بدون تزریق واکسن به لخته ‌های خون مبتلا می‌ شوند، این پدیده به‌ ویژه در افرادی که سن بالاتری دارند و از قبل دارای شرایط خاص پزشکی هستند، رایج‌ تر است.»
جالب‌ توجه این است که در بین مردم شایع شده که بیماری کووید ۱۹ خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می‌دهد، بنابراین حتی اگر یک خطر تئوریک کوچک در مورد این واکسن وجود داشته باشد، احتمالاً کمتر از خطر ابتلا به خود بیماری است.
پیش ‌از این، میزان کارایی واکسن آسترازنکا ۶۲ درصد برآورد شده است، در حالی ‌که این رقم برای واکسن های فایزر و مدرنا حدود ۹۵ درصد اعلام‌ شده است.

به گفته متخصصان با وجود کارآیی کمتر، آزمایش‌ ها نشان داده است، کسانی که پس از واکسیناسیون با این واکسن، دارای علائم کرونا بودند، فقط بیماری خفیفی را تجربه کرده ‌اند.
در ضمن دکتر سومون چاکرابارتی، متخصص بیماری‌های عفونی در میسیساگا، در گفتگو با مطبوعات اعلام کرد: از میان هزاران شرکت ‌کننده در آزمایش‌ های مربوط به واکسن ‌ها، حتی یک نفر از افرادی که واکسن دریافت کرده فوت نکرده یا در بیمارستان بستری نشده است.