مجله ایلیاد/شاید افسانه‌های مربوط به باز ماندن چشم در زمان عطسه کردن را شنیده باشید. باید بدانید که باز ماندن چشم در زمان عطسه باعث پرتاب شدن تخم چشم به بیرون نمی‌شود، ولی بستن بینی و دهان در زمان عطسه، می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
 
فضاهای هوایی که در بینی و گلو وجود دارند، هیچ راه ارتباطی با پشت چشم ندارند و بنابراین عطسه نمی‌تواند برای چشم معایبی به همراه داشته باشد. بنابراین افسانه‌های موجود در این زمینه پایه‌ی علمی ندارند.

یک مرد ۳۴ ساله بدون هیچ دلیلی تصمیم گرفت عطسه کردن با بینی و دهان بسته را امتحان کند. مورد رخ داده برای این مرد، در مجله‌ی BMJ Case Report گزارش شده است. این مرد پس از انجام این کار نابخردانه، زائده‌ای در گردن خود حس کرد. زمانی که تلاش کرد چیزی بخورد درد زائده‌ی ایجاد شده بیشتر شد و در گلوی خود نیز دردی حس می‌کرد. حتی صدای این مرد نیز دچار تغییراتی شد.

انجام معاینه توسط متخصصین نشان داد که احتمالاً حباب‌های هوایی درون بافت‌ها و ماهیچه‌های ناحیه‌ی گردن وی جمع شده است. آن‌ها دستور انجام عکسبرداری از گردن و قفسه‌ی سینه‌ی مرد را دادند. عکسبرداری‌ها نشان داد که فشار ایجاد شده توسط عطسه‌ی محبوس شده، باعث ایجاد پارگی در پشت گردن بیمار شده است.
این پارگی معمولاً در اثر ضربه‌ی شدید به گردن، استفراغ شدید و سرفه‌ی شدید نیز ایجاد می‌شود و باعث راه یافتن هوا به ناحیه‌ی «رتروفارنکس» شده و ایجاد درد و تغییر در صدا می‌کند.

خوشبختانه بیمار توانست در بیمارستان مداوا شود. به این بیمار برای خوراک، لوله‌ی تغذیه وصل شد و از آنتی‌بیوتیک تزریقی نیز برای وی استفاده شد تا به این ترتیب، اقدامات پیشگیرانه برای وی انجام شده باشد. پس از این کار، پارگی ایجاد شده برطرف شد و هوای محبوس شده نیز تخلیه شد.

پزشکان این بیمار در گزارش خود نوشته‌اند: «بستن بینی و دهان در هنگام عطسه کردن کاری خطرناک است و باید از آن اجتناب شود. این کار می‌تواند علاوه بر مشکلات دیگری که برای فرد ایجاد می‌شود، باعث بروز آنوریسم مغزی نیز باشد.»