یک منجم و ستاره‌شناس گفت: به دلیل اینکه بشر نتوانسته ابعاد زمان را به دست بیاورد، نمی‌توان جهان‌های موازی را مورد بررسی قرار دهد.
محسن منتظری، با اشاره به وجود جهان آینه‌ای و مطالعات بشر در این حوزه، اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده، دو جهان ماده و پادماده مانند یک ساعت شنی وجود دارد که همراه یکدیگر در حال انبساط هستند.
وی افزود: این دو جهان به گونه‌ای است که هر رویدادی در جهان ماده رخ دهد در دنیای آینه‌ای نیز قابل مشاهده است. در عالم کوانتوم علاوه بر جهان آینه‌ای، وجود جهان‌های موازی نیز مطرح شده است.
این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: در جهان‌های موازی اگر ذره‌ای در نقطه‌ای از عالم شروع به حرکت کند و به سمتی هدایت شود، ذره‌ای دیگر در آن سوی عالم وجود خواهد داشت که تمام خواص آن مشابه ذره نخست بوده و همان رویداد برایش رخ می‌دهد، بدون اینکه انرژی به آن وارد شده باشد.
وی اشاره کرد: از آنجایی که ممکن است تعداد این گره‌ها در جهان‌های موجود و در ابعاد بالاتر افزایش یابد پس ممکن است بیگ‌بنگ نیز در جهان‌های بسیاری رخ داده باشد؛ در این شرایط می‌توانیم ساعت‌های شنی متقارن بسیاری را در عالم تجسم کنیم.

منتظری افزود: همچنین ممکن است این جهان‌های موازی بتوانند با یکدیگر کنش‌ و واکنش نیز داشته‌باشند. جهان موازی مسئله‌ای ماورای جهان آینه‌ای است و ممکن است مبدا و منشأ آن بعد از بیگ بنگ باشد. هنوز بشر قادر به درک جهان‌های موازی و شناخت ابعاد آن نشده است.
وی در رابطه با نحوه شناخت جهان‌های موازی گفت: به دلیل اینکه بشر نتوانسته ابعاد زمان را به دست بی‌آورد، نمی‌توان جهان‌های موازی را مورد بررسی قرار دهد.
این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: درواقع ابتدا باید متوجه شویم که زمان از چند بُعد تشکیل‌شده است تا در نهایت بتوانیم پیرامون جهانی‌های موازی نیز صحبت کرده و شرایط آن را مورد بررسی قرار دهیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بشر تنها پیرامون جهان ماده و پادماده اطلاعاتی کسب کرده است؛ این دو جهان در خطی قرار دارند که مرکز آن صفر است و در سمت منفی آن جهان پادماده قرار دارد؛ البته این مسئله نیز به صورت قراردادی مطرح شده است.