مجله ایلیاد/زمان‌های صرف غذا یکی از جنبه‌های اصل یک خانواده را تشکیل می‌دهد و می‌تواند بر روی سلامت و احساس خوشبختی کودکان و بزرگسالان خانواده اثرگذار باشد.

پروفسور «الن بارتون» از دانشکده‌ی مطالعات خانواده و پیشرفت انسان در دانشگاه ایلینویز، می‌گوید: «در مطالعه‌ای که ما انجام داده‌ایم، مشخص شده است که برخی از کارها مانند تمرکز بر بهتر کردن کیفیت غذا و بهتر آماده شدن غذا و مهارت‌های سازمان‌دهی کارها، اگر در انزوا انجام شوند کمتر موثر هستند. زمان صرف غذا در جمع خانواده یکی از این نمونه موقعیت‌ها است که در خانواده‌ها به طور متناوب وجود دارد و از فعالیت‌های اساسی خانواده‌ها محسوب می‌شود. اگر کسی بخواهد به سلامت خانواده و فرزندان اهمیت دهد، باید توجه بیشتری به زمان صرف غذا داشته باشد.»

بارتون می‌گوید که در مطالعات گذشته در زمینه‌ی زمان صرف غذا در خانواده‌ها، یا بر روی جنبه‌های اجتماعی آن تمرکز می‌شد و یا بر روی جنبه‌های روانشناختی. در صورتی که بارتون و همکارانش هر دو جنبه را در نظر گرفته‌اند. آن‌ها ۵۰۰ خانواده‌ی دارای فرزند مدرسه‌ای را مورد مطالعه قرار داده‌اند و از آن‌ها اطلاعات مربوط به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی غذاهای طول روز را استخراج کرده‌اند.

آنالیز داده‌های به‌دست آمده از این خانواده‌ها، الگوی واضحی به دانشمندان ارائه کرده است و توانسته‌اند خانواده‌ها را به سه دسته تقسیم کنند. گروه اول که ۵۵ درصد خانواده را شامل می‌شود، کسانی هستند که از امنیت غذایی خوبی برخوردارند و سطح سازماندهی فعالیت‌ها در آن‌ها بالا است. دسته‌ی دوم که ۲۷ درصد خانواده‌ها هستند، دقیقاً نقطه‌ی برعکس دسته‌ی اول هستند و از لحاظ امنیت غذایی وضعیت مطلوبی ندارند. دسته‌ی سوم که ۱۸ درصد خانواده‌ها را شامل می‌شود نیز در بازه‌ی بین دسته‌ی اول و دوم قرار می‌گیرند و امنیت غذایی کامل ندارند، ولی برنامه‌ریزی زمان صرف غذا و صمیمیت در آن‌ها مشابه دسته‌ی اول است.

بارتون می‌گوید: «ما باید از امنیت غذایی خانواده اطمینان حاصل کنیم، ولی در عین حال باید مطمئن شویم که افراد خانواده خود را در برنامه‌ریزی و آماده‌سازی غذاهای روزانه درگیر می‌کنند و حالت پایدار و روتینی در خانواده‌ها وجود داشته باشد.»

محققین تفاوت‌های خاصی در زمینه‌ی آماده‌سازی غذا و رفتارهای حین صرف غذا بین گروه‌های مختلف پیدا کرده‌اند. افرادی که در گروه دوم قرار گرفته‌اند، معمولاً کمتر غذا را با یکدیگر صرف می‌کنند و حین غذا خوردن بیشتر از گوشی و تبلت استفاده می‌کنند. همچنین این افراد بیشتر غذا را از بیرون سفارش می‌دهند.

نتایج این مطالعه در نهایت نشان داده است که خانواده‌ها زمان صرف غذا را باید در اولویت‌های خود قرار دهند.