بسیاری از ما تجربه کرده ایم که در روزهای گرم تابستان بیشتر احساس خواب الودگی کرده و تمایل به چرت زدن داریم. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که به نظر می‌ رسد کلیدی در مغز وجود دارد که باعث می ‌شود وقتی هوا به دمای معینی می ‌رسد، به خواب رویم.

دیدن افراد در حال چرت زدن در یک روز گرم تابستان ، خیلی تعجب آور نیست. در بخش ‌های خاصی از جهان، کسب ‌و کارها در گرم ‌ترین زمان‌ های روز تعطیل می ‌شوند، زیرا مردم برای صرف غذا و چرت به خانه می ‌روند.

این اولین مطالعه ای نیست که ارتباط بین تغییرات دما و چرخه خواب و بیداری را بررسی می کند. محققان دریافته‌ اند که انسان ‌ها معمولاً در هنگام گرما خیلی سخت‌تر می ‌توانند خواب باکیفیت داشته باشند، در حالی که مطالعات دیگری نشان داده که افراد معمولاً در صبح‌ های سرد به سختی از رختخواب خارج می ‌شوند. با این حال، ارتباط بین نورون های حسی که این تغییرات دما را احساس می کنند و نورون هایی که چرخه خواب ما را کنترل می کنند نامشخص است.

مغز دماسنج مخصوص به خود را دارد
تیمی از پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن سرنخ هایی در مورد آنچه در مغز می گذرد که باعث می شود افراد تمایل به چرت زدن داشته باشند، یافته اند.

در آزمایشی با استفاده از مگس ‌های میوه، نویسندگان مطالعه دریافتند که این حشرات در واقع از پیش برنامه ‌ریزی شده‌ اند تا در گرمای روز چرت بزنند. این یافته ها گزارشی در سال ۲۰۲۰ را دنبال می کند که یک دماسنج مغزی  را کشف کرد که در هوای سرد فعال می شود. مطالعه جدید اکنون نشان می دهد که مغز برای روزهای گرم نیز دماسنج دارد.

 مارکو گالیو، استادیار رشته زیست شناسی عصبی در کالج واینبرگ، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: تغییر دما تأثیر شدیدی بر رفتار انسان ‌ها و حیوانات دارد و به حیوانات نشانه‌ ای می ‌دهد که زمان سازگاری با فصول در حال تغییر است. تأثیر دما بر خواب می‌ تواند بسیار شدید باشد، به طوری که برخی از حیوانات مانند خرس ها تصمیم می ‌گیرند یک فصل کامل بخوابند اما مدارهای مغزی خاصی که واسطه تعامل بین دما و مراکز خواب هستند تا حد زیادی مشخص نشده است.

وی در ادامه توضیحاتش می گوید:‌ مگس ‌های میوه برای پاسخ دادن به سؤالاتی مانند چرا می‌خوابیم؟ و خواب برای مغز چه می‌ کند؟ نمونه های مفیدی هستند. دلیل انتخاب جانور فوق، این است که مگس‌ های میوه مانند انسان ‌ها سعی نمی ‌کنند رفتارهای غریزی را مختل کرده و بر خلاف طبیعت خود رفتار کنند.

نتایج نشان می دهد که مغز مگس دارای گیرنده حرارتی است که به دمای بالای ۲۵ درجه پاسخ داده و وی را متمایل به چرت زدن می کند. جالب اینجاست که محققان دریافتند این دمای مورد علاقه بسیاری از انسان‌ها نیز هست. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Current Biology منتشر شده است.