سخت افزار/ جف بزوس، بنیانگذار و مدیرعامل کمپانی بزرگ آمازون اعلام کرده است که امسال تصمیم دارد از مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری کند. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ او سمت مدیر اجرایی آمازون را تحویل خواهد گرفت و اندی جسی به سمت مدیرعاملی منصوب خواهد شد.

جسی از سال ۲۰۰۳ به آمازون پیوست و در اپریل ۲۰۱۶ مدیرعامل بخش سرویس وب آمازون شد. بزوس در نامه‌ای خطاب به کارکنان آمازون عنوان کرده که اندی چهره شناخته شده‌ای در این شرکت است و تقریبا از زمانی که من در آمازون بوده‌ام، اینجا بوده.

علت کناره گیری جف بزوس از مدیرعاملی آمازون از زبان خودش

بزوس گفته است که در سمت جدید، یعنی مدیریت اجرایی انرژی و زمان بیشتری برای تمرکز بر روی موارد دیگر خواهد داشت. بدین ترتیب او فرصت بیشتری خواهد داشت تا بر روی “صندوق Day 1″، صندوق زمین بزوس، پروژه بلو اوریجین، روزنامه واشنگتون پست و دیگر متعلقات خود تمرکز داشته باشد. بزوس تأکید کرده است که این اقدام او به معنای بازنشستگی نخواهد بود و این یعنی همچنان در رأس امور شرکت باقی خواهد ماند.

اندی جسی که حالا جایگزین بزوس خواهد شد، پیش از این مسئولیت مهمترین بخش از کسب و کار این شرکت، یعنی AWS (سرویس‌های ابری شرکت) را عهده‌دار بود. گزارشات مالی نشان می‎دهد که این بخش در سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار برای شرکت آمازون درآمدزایی داشته که این ۴۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. ۱۳.۵ میلیارد دلار بیش از نیمی از درآمد ۲۱.۳ میلیارد دلاری آمازون در کل سال ۲۰۲۰ بوده است.

آمازون تحت رهبری جف بزوس از یک کتابفروشی آنلاین ساده به یکی از موفق‎‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شده است. حالا اندی جسی وارث این موفقیت و همه چالش‌های پیش رو شده است. باید دید که آیا او می‌تواند شرکت پرآوازه آمازون را تحت ریاست خود در اوج درآمدزایی نگه دارد و یا جنجال‌ها و حواشی پیرامون شرکت، اجازه فعالیت را به او نخواهند داد.