زمانی که اپل در سال ۲۰۱۷ از آیفون X رونمایی کرد، کاربران با یک تغییر اساسی روبرو شدند. در این گوشی نه‌تنها دیگر خبری از دکمه‌ی هوم نبود، بلکه کاربران دیگر نمی‌توانستند از حسگر اثر انگشت موسوم به تاچ آی‌دی استفاده کنند. حدود ۵ سال از عرضه‌ی این گوشی می‌گذرد و با وجود اینکه درخواست‌های زیادی بابت بازگشت تاچ آی‌دی مطرح شده، ولی چرا اپل چنین کار ساده‌ای را انجام نمی‌دهد؟

وقتی که اپل در سال ۲۰۱۷ به بهره‌گیری از فیس آی‌دی روی آورد، مدیران این شرکت نمی‌دانستند که حدود دو سال و نیم بعد یک بیماری همه‌گیر میلیاردها نفر در سرتاسر جهان را درگیر می‌کند و به دلیل ضرورت استفاده از ماسک، عملکرد فیس آی‌دی در بیشتر موقعیت‌ها دچار مشکل می‌شود. بعد از انتقادهای گسترده، اپل راهکاری برای این مشکل ارائه کرده که البته این راهکار نیازمند اپل واچ است که مطمئنا بسیاری از کاربران از این ساعت هوشمند استفاده نمی‌کنند.

با این حال، باید بگوییم که استفاده‌ی گسترده از ماسک فقط برخی از مشکلات فیس آی‌دی را تشدید کرده است. در چندین کشور جهان، میلیون‌ها نفر به دلایل مذهبی چهره‌ی خود را می‌پوشانند و چنین افرادی برای استفاده از آیفون با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند. همچنین میلیون‌ها نفر از کاربران برای پرداخت در فروشگاه‌ها از آیفون خود استفاده می‌کنند و برای این نفرات، استفاده از تاچ آی‌دی برای تایید هویت بسیار راحت‌تر از فیس آی‌دی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، اگرچه طی سال‌های گذشته فیس آی‌دی بهبود قابل توجهی پیدا کرده است، اما در برخی شرایط این سیستم درست جواب نمی‌دهد. به عنوان مثال اگر آیفون روی میز قرار گرفته باشد، به احتمال زیاد نمی‌تواند چهره‌ی شما را شناسایی کند و برای انجام یک کار ساده، به ناچار باید گوشی را بلند کنید.

آیا اپل بیش از حد سخت‌گیری می‌کند؟
بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده، اپل قصد دارد تا چند سال دیگر تاچ آی‌دی را به شکل حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر به آیفون برگرداند. ظاهرا در صورت عملی شدن این ایده، فیس آی‌دی حذف نمی‌شود بلکه این دو قابلیت در کنار یکدیگر انجام وظیفه خواهند کرد و دست کاربران را برای تایید هویت بازتر می‌کنند.

مینگ-چی کو، تحلیلگر مشهور محصولات اپل، ماه‌ها قبل اعلام کرد که اپل برای سری آیفون ۱۴ از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده خواهد کرد. اما طبق گزارش‌های جدید این افشاگر، ظاهرا اپل عملی کردن این قابلیت را به سال ۲۰۲۳ موکول کرده که البته ممکن است در این سال هم چنین قابلیتی ارائه نشود.

اپل برای آیپد چندان سختگیرانه عمل نکرده است. در این زمینه می‌توانیم به نسل جدید آیپد ایر و آیپد مینی اشاره کنیم که هر دو از طراحی مشابهی بهره می‌برند ولی فاقد فیس آی‌دی هستند. در عوض، اپل تاچ آی‌دی را در دکمه‌ی پاور این دو تبلت تعبیه کرده است. بسیاری از کاربران با تعبیه‌ی حسگر اثر انگشت در دکمه‌ی پاور عادت دارند و به راحتی از این مشخصه بهره می‌برند.

بیش از ۲ سال از آغاز همه‌گیری کرونا می‌گذرد و بسیاری از کاربران همچنان خواهان بازگشت تاچ آی‌دی برای راحت‌تر شدن استفاده از آیفون هستند. بازگشت این مشخصه لزوما به معنای حذف فیس آی‌دی نیست و این دو قابلیت می‌توانند در کنار یکدیگر وجود داشته باشند. حتی اگر اپل می‌خواهد در نهایت از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده کند، تا آن زمان به راحتی می‌تواند این حسگر را مانند نسل جدید آیپد مینی و آیپد ایر در دکمه‌ی پاور تعبیه کند.

در این مورد چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما کاربران زیادی خواهان بازگشت تاچ آی‌دی هستند یا با نبودن این مشخصه هیچ مشکلی ندارند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.