دیجیزا/ روز گذشته، شرکت خصوصی فضایی Rocket Lab ، از نسل جدید موشک‌های بازیافت‌پذیر خود تحت عنوان “نوترون” رونمایی کرد. اما نکته عجیب این رونمایی خوردن یک کلاه بود! پیتر بک، مدیر عامل Rocket Lab در ویدیوی تبلیغاتی معرفی نسل جدید موشک‌های قابل بازیافت این شرکت، کلاهش را درون یک مخلوط‌کن انداخت و رشته‌های الیاف آن را خورد! او این کار را در راستای پرتاب موفق موشک‌های قابل بازیافت “الکترون” انجام داد؛ کنایه‌ای شوخ‌طبعانه از اینکه Rocket Lab هم بالأخره موفق شده موشک‌های بازیافت‌پذیر بسازد.

“خوردن کلاه” یک اصطلاح در زبان انگلیسی است. وقتی کسی از پیشامدی مطمئن باشد، این اصطلاح را به‌کار می‌برد. مثلاً می‌گوید “اگر فلان اتفاق بیفتد، من کلاه خودم را می‌خورم!” برای معادل فارسی می‌توان “اسمم را عوض می‌کنم!” به‌کار برد.

موشک نوترون ۴۰ متری، ظرفیت باری در حدود ۸ تُن تا مدار پاییتی زمین و ۲ تن تا ماه را دارد و پرتاب آن برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده. از این موشک و نسل قبلی آن، الکترون، برای ایجاد خوشه‌های ماهواره‌ای مثل استارلینک اسپیس ایکس، استفاده می‌شود. ابعاد نوترون طوری طراحی شده که قابلیت جابه‌جایی انسان را نیز دارد.

‌برگرفته از avastarco