دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

پیاده‌روی فضایی فضانوردان روسی لغو شد

پیاده‌روی فضایی فضانوردان روسی لغو شد

نشت مایع خنک‌کننده فضاپیمای «سایوز»، فضانوردان روسی را وادار کرد تا پیاده‌روی فضایی خود را لغو کنند.

به نقل از اسپیس، نشت قابل توجه مایع خنک‌کننده از یکی از فضاپیمای سرنشین‌دار «سایوز» (Soyuz) روسیه که به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) متصل شده است، فضانوردان را مجبور کرد تا پیاده‌روی فضایی خود را لغو کنند، زیرا کنترل‌کننده‌های پرواز روی زمین باید برای عیب‌یابی این مشکل کار می‌کردند.

این نشت که به سیستم خنک‌کننده فضاپیمای «سایوز ام‌اس-۲۲» (Soyuz MS-22) بازمی‌گردد، نخستین بار در روز ۱۴ دسامبر ساعت ۷:۴۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی شناسایی شد. شناسایی این نشت، حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه پیش از زمانی صورت گرفت که «سرگئی پروکوپیف» (Sergey Prokopyev) و «دیمیتری پتلین» (Dmitry Petelin)، سرنشینان «اکسپدیشن۶۸» (Expedition 68) قرار بود یک پیاده‌روی فضایی را به مدت شش ساعت و ۴۰ دقیقه آغاز کنند. پیاده‌روی فضایی هنگامی متوقف شد که دو فضانورد، لباس فضایی خود را به تن داشتند و در حال کاهش فشار قفل هوا برای آغاز حرکت بودند. بدین ترتیب، پروکوپیف و پتلین دوباره وارد ایستگاه فضایی شدند.

دوربین‌های بیرونی ایستگاه فضایی، جریان ثابتی از ذرات یخ‌زده را نشان می‌دهند که از فضاپیمای سایوز به فضا پرتاب می‌شوند. اگرچه این ایده هنوز تایید نشده، اما گمان می‌رود که منبع نشت، یک سیستم خنک‌کننده بیرونی واقع در نزدیکی قسمت عقب فضاپیما باشد.

«راب ناویاس» (Rob Navias)، سخنگوی ناسا گفت: علت این نشت در حال حاضر مشخص نیست. متخصصان روسی به بررسی داده‌ها و صحبت کردن در مورد آنچه که ممکن است باعث نشت شده باشد، ادامه می‌دهند.

کنترل‌کننده‌های پرواز به فضانوردان اطمینان دادند که خود ایستگاه فضایی ایمن است. با وجود این، نشت حداقل برای سه ساعت ادامه داشت.

فضاپیمای سایوز ام‌اس-۲۲ در ماه سپتامبر به همراه پروکوپیف، پتلین و «فرانک روبیو» (Frank Rubio)، فضانورد ناسا به فضا پرتاب شد. این فضاپیما علاوه بر این که برای پازگرداندن سه خدمه به زمین در ماه مارس برنامه‌ریزی شده است، در صورتی که یک موقعیت اضطراری در ایستگاه فضایی پیش بیاید و به تخلیه خدمه نیاز باشد، به عنوان یک قایق نجات نیز عمل می‌کند.

وضعیت سایوز برای حمل ایمن فضانوردان به زمین ناشناخته است. «سازمان فضایی فدرال روسیه» یا «روسکوسموس» (Roscosmos) می‌تواند یک سایوز بدون سرنشین را پرتاب کند و در صورت نیاز، آن را به طور مستقل به ایستگاه فضایی متصل کند.

این دومین باری بود که پروکوپیف و پتلین مجبور شدند پیاده‌روی فضایی خود را که قرار بود طی آن یک رادیاتور را از یک ماژول روسی به ماژول دیگر انتقال دهند، لغو کنند. این دو فضانورد در ۲۴ نوامبر نیز در حال آماده شدن برای خروج از ایستگاه فضایی بودند که مشکلی در پمپ خنک‌کننده آب در لباس فضایی پروکوپیف مشاهده شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *