دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

پیاده‌روی فضایی روس‌ها برای راه‌اندازی بازوی رباتیک اروپا

پیاده‌روی فضایی روس‌ها برای راه‌اندازی بازوی رباتیک اروپا

دو فضانورد روس بیش از ۶.۵ ساعت را خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراندند تا یک بازوی رباتیک جدید را راه‌اندازی کنند.

 به نقل از اسپیس، این دو فضانورد کار خود را در روز دوشنبه(۱۸ آوریل) آغاز کردند تا یک بازوی رباتیک ساخت اروپا را خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی راه‌اندازی کنند. این پیاده‌روی فضایی اولین پیاده‌روی از هفت عملیات برنامه‌ریزی شده برای فعال کردن بازوی رباتیک جدید بود.

مهندسان ماموریت اکسپدیشن ۶۷، “اولگ آرتمیف”(Oleg Artemyev) و “دنیس ماتویف”(Denis Matveev) که هر دو از سازمان فضایی فدرال روسیه موسوم به روسکاسموس هستند در ساعت ۱۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۳۰ به وقت تهران) از ماژول پویسک(Poisk) خارج شدند و ماموریت شش ساعت و ۳۷ دقیقه‌ای خود را خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کردند.

این دو فضانورد سپس به سمت ماژول آزمایشگاهی چند منظوره نائوکا رفتند، جایی که این بازوی رباتیک جدید از زمان پرتاب با ماژول در ژوئیه ۲۰۲۱ در آنجا قرار داشته است.

بازوی رباتیک اروپا(ERA) پس از راه‌اندازی تبدیل به اولین دستگاهی خواهد شد که می‌تواند به بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت‌رسانی کند. کانادارم ۲(Canadarm۲) و بازوی رباتیک JEMRMS در بخش ایالات متحده این ایستگاه نمی‌توانند به اندازه کافی گسترش یابند تا به بسیاری از مناطق مورد نیاز در بخش روسیه دسترسی پیدا کنند.

توانایی حرکتی بازوی رباتیک اروپا همانند کانادارم ۲ است. این بازوی رباتیک ۳۷ فوتی(۱۱.۳ متری) می‌تواند توسط خدمه از داخل و خارج ایستگاه فضایی هدایت شود.

اولین کار آرتمیف و ماتویف در روز دوشنبه، اتصال یک پنل کنترل برای بازوی رباتیک در قسمت بیرونی ماژول نائوکا بود. یک آزمایش تشخیصی پس از آن تأیید کرد که رابط انسان ماشین(EVA Man Machine Interface) برق دریافت می‌کند و در شرایط خوبی قرار دارد.

سپس این دو پیاده‌روی فضایی بر روی برداشتن پوشش‌های محافظ از رابط‌های محموله کار کردند، این بازو از آن‌ها برای چسباندن خود به بیرون ایستگاه فضایی در آینده استفاده خواهد کرد. آرتمیف و ماتویف همچنین پوششی را از آرنج بازوی رباتیک اروپا برداشتند و سه نرده برای سهولت کار در آینده، روی بازو و اطراف آن نصب کردند.

فضانوردان وظایف خود را با نصب یک آداپتور قابل حمل ایستگاه کار در نزدیکی بازو کامل کردند، از این آداپتور برای نگهداری محموله‌ها قبل از اینکه توسط بازو به نقاط مختلف در خارج از ایستگاه منتقل شوند، استفاده می‌شود. آرتمیف و ماتویف در ساعت ۱۷:۳۷ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۲:۰۷ بامداد تهران) به ماژول پویسک بازگشتند.

آرتمیف تاکنون در مجموع ۲۶ ساعت و ۵۷ دقیقه خارج از ایستگاه فضایی کار کرده است.

این پیاده‌روی فضایی چهارمین عملیات خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ بود.

آرتمیف و ماتویف قرار است روز پنجشنبه، ۲۸ آوریل(هشتم اردیبهشت)، پیاده‌روی فضایی دیگری را با هم به انجام برسانند و بار دیگر به آماده‌سازی بازوی رباتیک اروپا برای استفاده بپردازند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *