دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

پهپادهایی که با الهام از زنبورعسل سازه ۳ بُعدی می‌سازند

پهپادهایی که با الهام از زنبورعسل سازه ۳ بُعدی می‌سازند

ساخت یا تعمیر سازه‌ها در مکان‌های صعب العبور کار سختی است، زیرا فراهم کردن جرثقیل، داربست و غیره می‌تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل است که دانشمندان در حال ایجاد سیستمی با الهام از زنبورهای عسل هستند که در آن از پهپادها برای چاپ سه بُعدی سازه‌ها استفاده می‌شود.
 به نقل از نیواطلس، این فناوری که با عنوان “Aerial-AM” شناخته می‌شود، توسط محققان امپریال کالج لندن و موسسه امپا(Empa) سوئیس توسعه یافته است و در ساخت آن از دو نوع پهپاد کوادکوپتر استفاده شده که به صورت مستقل پرواز و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

دسته اول “BuildDrones” نام دارند. آنها با استفاده از یک طرح دیجیتال مشترک، سازه مورد نظر را با ایجاد لایه‌های متوالی از مواد همچون بتن مرطوب از طریق یک نازل در قسمت زیرین خود، می‌سازند.

پهپادهایی که با الهام از زنبورعسل سازه ۳ بُعدی می‌سازند

دسته دوم پهپادها “ScanDrones” نام دارند. آنها بر فرآیند چاپ نظارت می‌کنند و شکل هندسی سازه‌ی در حال ساخت را ارزیابی می‌کنند. بر اساس این مشاهدات، آنها به “BuilDrones” توصیه می‌کنند که در مرحله بعدی چه کاری انجام دهند تا به طرح اولیه پایبند باشند و محصول نهایی مورد نظر را تولید کنند.

دقت ساخت سازه این سیستم در حال حاضر مثبت و منفی پنج میلی‌ متر است و اگرچه برای فعالیت به صورت مستقل طراحی شده اما یک اپراتور انسانی آن را همراهی می‌کند تا بتواند در صورت لزوم مداخله کرده و کنترل پهپاد را در دست بگیرد.

پهپادهایی که با الهام از زنبورعسل سازه ۳ بُعدی می‌سازند

در آزمایش‌های کوچکی که تاکنون انجام شده، “Aerial-AM” برای ساخت یک استوانه ۷۲ لایه با ارتفاع ۲.۰۵ متر(۶.۷ فوت) از فوم منبسط شونده بر پایه پلی‌اورتان و یک سیلندر ۲۸ لایه ۱۸ سانتی‌متری از مواد سفارشی شبیه به سیمان استفاده شده است.

میرکو کواچ(Mirko Kovac)، سرپرست این پروژه، از دپارتمان هوانوردی امپریال و مرکز مواد و فناوری رباتیک امپا، می‌گوید: ما اثبات کرده‌ایم که پهپادها می‌توانند به طور مستقل و پشت سر هم برای ساخت و تعمیر ساختمان‌ها به فعالیت بپردازند. این راه حل می‌تواند به انجام ساخت و ساز و تعمیر در مناطق صعب العبور مانند ساختمان‌های بلند کمک کند.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق به تازگی در مجله نیچر(Nature) منتشر شده است. روند کار این پهپادها را می‌توانید در فیلم زیر مشاهده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *