دیجیزا/ شرکت سونی در سال گذشته طرحی را معرفی کرده بود که در آن، مدل احتمالی کنسول پلی استیشن ۵ پرو – PS5 Pro با قابلیت داشتن دو پردازنده گرافیکی مجزا نمایش داده می‌شود.

پس از مدت‌ها انتظار، حدود چند هفته پیش کنسول بازی نسل نهمی شرکت سونی بالاخره عرضه شد؛ دستگاهی که گفته می‌شود قابلیت اجرای برخی بازی‌ها در نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه و یا کیفیت ۴K را خواهد داشت. همچنین لازم به ذکر است که تیم رقیب سونی، شرکت مایکروسافت نیز در کنسول جدید خود اظهارات مشابهی را دارد که در بازی‌های نسل نهمی قابل اعمال خواهند بود.

با این وجود نکته قابل توجه اینجاست که اجرای بازی‌های جدید در این دو کنسول، تنها با یکی از تنظیمات ذکر شده اجرا می‌شود؛ یعنی کاربران می‌توانند بازی خود را با نهایت گرافیک و در حالت ۴K با نرخ بین ۳۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند، یا اینکه گرافیک فوق‌العاده بالا را فراموش کرده و با کنار زدن گزینه‌هایی مانند استفاده از قابلیت رهگیری پرتو (Ray Tracing)، بازی خود را در نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند.

این امر بدان معناست که با وجود شروع نسلی تازه در دنیای بازی‌های رایانه‌ای، حال محدودیت تازه‌ای پیش روی کاربران قرار گرفته و باید بین سرعت و کیفیت یکی را انتخاب کنند. با این حال، اگر به طرح ارائه شده توسط سونی در سال گذشته نگاهی داشته باشیم، متوجه نکته‌ای می‌شویم که ممکن است پایه کار برای ساخت و عرضه کنسول PS5 Pro در سال و یا حتی ماه‌های آینده باشد.

در این طرح، مدلی احتمالی از سخت افزار کنسول بعدی سونی را می‌بینید که در آن از دو گرافیک با دو پنل مجزا استفاده شده که تنها یکی از آن‌ها وظیفه انتقال داده با کابل HDMI را دارد و دیگری برای افزایش قدرت پردازش آن کمک خواهد کرد. چنین طرحی معمولا در رایانه‌های شخصی اجرا شده و به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون حذف کردن جزئیات گرافیکی، از بازی روان در نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه لذت ببرند.

البته به علاوه پردازنده، در این تصاویر نکته دیگری را هم می‌توان پیدا کرد که به یک حافظه داخلی بزرگ‌تر و در عین حال سریع‌تر نیز اشاره دارد. با این حساب، به راحتی می‌توان حدس زد که همان برنامه‌ای که در نسل قبل برای کنسول پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۴ پرو در پیش گرفته شده بود، حال برای کنسول پلی استیشن ۵ پرو در نظر گرفته شده و ممکن است به زودی اخبار بیشتری را از طرف سونی دریافت کنیم.

در آخر نیز لازم به ذکر است که یکی از مدل‌ها، اشاره به دستگاه جداگانه‌ای دارند که اجرای بازی‌ها به صورت Cloud Gaming (ابری) را فراهم می‌کند. چنان که به نظر می‌رسد، این دستگاه به نحوی به کنسول متصل شده و اجازه می‌دهد تا بازی‌ها با استفاده از اینترنت به صورت استریم در هر مکانی که آن را همراه خود داشته باشید اجرا شوند.

به هر حال تمامی این احتمالات در حال حاضر در حد حدس و گمان هستند و برای تایید هرکدام از آن‌ها، فعلا باید منتظر یک اعلام رسمی از طرف شرکت سونی، و یا لو رفتن برخی اطلاعات مربوط به آن باشیم.