محققان بین المللی در یک مطالعه جدید پژوهشی و با مطالعه شکل گیری ساختار گوش داخلی، زمان خونگرم شدن پستانداران را در تاریخ تکاملی جانوران مشخص کرده اند.

مطالعه ای که اخیرا منتشر شده است، نشان می دهد که خونگرمی در پستانداران ممکن است در دوره تریاسه پسین یعنی حدود ۲۳۳ میلیون سال پیش ایجاد شده باشد. این یافته ها که بر اساس گوش های داخلی فسیل شده اجداد پستانداران به دست آمده اند، درک ما را از تاریخچه تکاملی این دسته مهم از جانوران بهبود می بخشند.

خون گرمی یا ثابت ماندن دمای بدن بدون توجه به دمای محیط، یکی از ویژگی های کلیدی پستانداران و پرندگان است و به آن ها اجازه می دهد تا با حفظ دمای بدن در محیط های مختلف زندگی کنند. 

جانوران خونگرم از نظر رفتاری فعال تر هستند و می توانند بیشتر و سریع تر از جانوران خونسرد حرکت کنند. خونسردها عموماً کندتر بوده، کمتر فعال هستند و ظرفیت هوازی آن ها کاهش قابل ملاحظه ای دارد. به گزارش دیجیزا، درک زمانی که پدیده خونگرمی برای اولین بار در تاریخ تکاملی پستانداران پدیدار شد، امری چالش برانگیز بوده است، زیرا بیشتر شواهد فسیلی در این خصوص مبهم بوده اند.

اما در پژوهشی که توسط دانشگاه لیسبون پرتغال، موزه تاریخ طبیعی انگلستان و موزه تاریخ طبیعی فیلد آمریکا انجام شده است، محققان نشان داده اند که بررسی ساختار مجرای نیم دایره‌ای گوش داخلی اجداد پستانداران می‌تواند به ما کمک کند تا بررسی کنیم که چه زمانی خونگرم شدن در پستانداران رخ داده است.به گزارش دیجیزا، این کانال های گوش حاوی مایعی به نام اندولنف هستند که ویسکوزیته یا لزجی آن بسته به دمای بدن حیوان تغییر می کند.

محققان در این پژوهش، تغییرات ساختاری کانال‌های نیم‌دایره‌ای را از گروهی متشکل از ۵۶ گونه منقرض شده، که پستانداران از آن‌ها مشتق شده اند، بررسی کردند و تغییرات مرتبط با گرما، مانند مجاری باریک‌تر را یافتند. 

آن ها دریافتند : ساختار کانال ها در طول دوره تریاسه پسین در اجداد پستانداران در یک دوره بی ثباتی آب و هوایی به طور ناگهانی تکامل یافته است، یافته ای که حاکی از آن است که خونگرمی در این دوره زمانی ایجاد گردیده است.

این یافته ها همچنین نشان دهنده افزایش دمای بدن بین ۵ تا ۹ درجه سانتی گراد و افزایش ظرفیت های هوازی و بی هوازی پستانداران است.به گزارش دیجیزا، یافته های جالب فوق را نشریه جهانی Nature منتشر کرده است.