پزشک جوان اهل ساری که در ماه‌های اخیر با اختراع‌های خود توانست چندین مدال از مسابقات مختلف جهانی اختراعات کسب کند با ساخت نسل جدید رآکتورهای فوق پیشرفته تولید برق در فضاپیماها موفق شد عنوان برترین اختراع سال ۲۰۲۱ را از میان ۸۰۰ طرح برگزیده از سوی سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی کسب کند.
نو بودن طرح، قابلیت تجاری‌سازی و تولید در مقیاس فراوان و مصارف کاربردی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب اختراع برتر سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی (WIPO) محسوب می‌شود.
طرح سیستم رآکتوری فوق پیشرفته تولید برق‌ در فضاپیماها برای نخستین بار در دنیا طراحی و ساخته شده است که با استفاده از تکنولوژی سلول‌های سوختی میکروبی، پلاستیک را به بیوالکتریسیته تبدیل می‌کند. این طرح از بین ۹۲۰ طرح در مسابقات جهانی اختراعات هندوستان (INEX ۲۰۲۱) مدال طلا را کسب کرد.
طرح سیستم بیورآکتوری مبدل مونومرهای پلاستیک به انرژی الکتریکی در شاتل‌های فضایی از دو رآکتور نسل جدید تشکیل شده که می‌تواند انواع مختلف پلاستیک را در مدت ۱۴ ساعت که کوتاه‌ترین زمان تجزیه پلاستیک در دنیاست، به مونومرهای سازنده تبدیل کند و با استفاده از کربن تولید شده و سیستم پیشرفته سلول سوختی میکروبیال جریان برق مورد نیاز شاتل های فضایی را تامین کند.
در بخش ابتدایی این سیستم رآکتورنانوبیولوژیکالی تعبیه شده که در آن از تکنیک جدید استابیلیزیشن، بر روی مخمر ساکارومیسزسرویزیا، نانو ذرات اکسیدآهن و نانولوله‌های کربنی استفاده شده است و ضایعات پلاستیکی را به مونومرهای سازنده  تبدیل می‌کند.
در بخش دوم رآکتور فرمنتوری طراحی شده که با استفاده از ایزوله‌های باکتریایی جدید تازه شناسایی شده، کربن را به الکتریسیته  تبدیل می‌کند. این فناوری به صورت پیل‌های سوختی میکروبی، تکنولوژی نویدبخش و در عین حال کاملا متفاوت است که در آن میکرو ارگانیسم‌ها به عنوان زیست کاتالیست به کار رفته‌اند. در فرآیند تولید الکتریسیته از طریق باکتری‌، ابتدا الکترون در سلول‌ها ساخته شده و سپس از طریق کانال‌های پروتئینی بسیار کوچک از غشای سلولی عبور می‌کنند.

میزان تولید زباله در طول یک ماموریت فضایی، سالانه حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم است. مبحث بازیافت زباله در فضا همواره از روش‌های مورد توجه اخیر بود که با ایناختراع پزشک و مخترع جوان ایرانی برای نخستین بار در دنیا سیستم راکتوری فوق پیشرفته‌ای طراحی شد که علاوه بر بازیافت، قادر به تبدیل آن به منبعی برای تامین برق در سفینه‌های فضایی است. بازیافت در فضا و استفاده مجدد از کل یا همان مقدار جرمی که به فضا پرتاب می‌شود، کلیدی برای سفرهای فضایی طولانی‌مدت پایدار است.
کاهش میزان آلایندگی و خطرات بیولوژیکی زباله‌های فضایی در صنعت حمل و نقل هوایی، کاهش وزن و فضا در سفینه‌ها، توانایی خودتکثیری باکتری‌ها، توسعه فرآیندهای تولید برق با صرف هزینه کمتر، سیستم کاتالیستی خودنگهدارنده و کاهش مقدار سوخت مصرفی از دیگر مزایای استفاده از تکنولوژی نوین پیل‌های سوختی میکروبی است.
دکتر میلانی پیش از این نیز موفق به کسب ۴ مدال طلا و نقره مسابقات جهانی اختراعات در کشورهای ترکیه، لهستان، کره جنوبی و هندوستان شد. تولید بیوپروتیین خوراکی از تجزیه ضایعات پلاستیک نیز از دیگر اختراعات مهم میلانی در سال ۲۰۲۱ بود. همچنین در فرایند اختراع صابون آنتی‌باکتریال آنتی‌فونگال بر پایه گیاه تایمز موفق به کشف گونه جدیدی از باکتری‌ها شد که پس از داوری‌های صورت گرفته در بانک جهانی ژن به نام او و نام اختصاصی Staphylococcus hominis H.Milani در پایگاه مرکز ملی پژوهش‌های بیوتکنولوژی ایالات متحده امریکا (NCBI) ثبت جهانی شد.