دیجیزا/ شرکت فضایی خصوصی “اسپیس ایکس” اعلام کرد پرواز بعدی نمونه اولیه موشک استارشیپ موسوم به SN۸ که اولین استارشیپ دارای دماغه است، یک پرواز رفت و برگشت ۱۸ کیلومتری خواهد بود.
به نظر می‌رسد کار شرکت اسپیس ایکس با پروازهای آزمایشی کوتاه استارشیپ تقریباً تمام شده است و “ایلان ماسک” رئیس این شرکت بتازگی اعلام کرده است که کار ساخت نمونه اولیه جدید استارشیپ موسوم به SN۸  باید تا حدود یک هفته دیگر به پایان برسد و اولین پرواز با ارتفاع زیاد را انجام خواهد داد.

“اسپیس ایکس” پس از آزمایش‌های ایستا و احتراق موتورها، اقدام به انجام یک پرواز رفت و برگشت ۱۸ هزار و ۲۸۸ متری خواهد کرد. بنابراین موشک SN۸ تا ارتفاع ۱۸ کیلومتری سطح زمین پرواز خواهد کرد و سپس باز خواهد گشت و روی زمین فرود خواهد آمد.

 “ماسک” گفت: این نمونه اولیه برای اولین‌بار دارای دو باله و دماغه خواهد بود. نمونه‌های اولیه قبلی مانند SN۵ و SN۶ به جای دماغه دارای وزنی مشابه با آن در بالای خود بودند و هیچ باله‌ای نداشتند برای هدایت و جهت دهی پرواز نداشتند. دقیقا مشخص نیست که نمونه اولیه SN۸ چه زمانی اولین پرواز خود را انجام خواهد داد و ممکن است بسته به موفقیت آزمایش های زمینی مدتی طول بکشد. اسپیس ایکس برای اولین بار در اوایل ماه فوریه اجازه انجام پرواز در ارتفاع زیاد را درخواست کرد.

این پرواز هر زمانی که اتفاق بیفتد، یک نقطه عطف مهم برای اسپیس ایکس محسوب می‌شود. موشک استارشیپ اکنون که کپسول “کرو دراگون”(Crew Dragon) موفقیت‌آمیز عمل کرده است، کلید موفقیت این شرکت در آینده است. شبیه‌سازی این پرواز را در ویدئوی زیر تماشا کنید:
 
در حالی که این پرواز ۱۸ کیلومتری هنوز خیلی با رسیدن به مرز فضا که در ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین واقع است، فاصله دارد، اما رسیدن به چنین ارتفاعی نشان می دهد که استارشیپ برای چیزی بیش از پرش‌های کوتاه آماده شده است. این همچنین نشان دهنده یکی از آخرین مراحل مهم قبل از رسیدن استارشیپ به مدار زمین است تا در نهایت، آرزوهای “ماسک” و “اسپیس ایکس” را در مورد گردشگری فضایی و سفرهای بین سیاره ای محقق کند.