نتایج یک تحقیق بین المللی جدید که به همت محققان آمریکایی انجام شده نشان می دهند پرندگانی که از مغز بزرگ تری بهره می برند، شانس بیشتری برای سازگاری با تغییرات اقلیمی داشته و کمتر دچار کوچک شدن سایز بدن به دنبال این تغییرات می شوند.

 با افزایش دما در ۴۰ سال گذشته، اندازه بسیاری از پرندگان مهاجر آمریکای شمالی در حال کاهش بوده است. اما بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، آن هایی که دارای مغز بزرگی نسبت به اندازه بدنشان هستند، کمتر از سایر پرندگان دچار این مشکل شده اند.

به طور کلی، تغییرات اندازه بدن در پرندگان آوازخوان، کم، اما قابل توجه است و این موضوع بر گونه های آشنای گنجشک ها، چکاوک ها و گونه ای دیگر از این پرندگان به نام  برفک ها تأثیر گذاشته است. 

چنین تغییراتی در اندازه پرندگان فوق آن قدر فراگیر بوده که برخی از دانشمندان را واداشته آن را به عنوان واکنشی به گرم شدن جهانی نسبت دهند. به گزارش دیجیزا، با این وجود، تحقیقات جدید نشان می‌دهند پرندگانی که مغز بزرگ‌تر دارند، توانسته‌اند این فرایند کوچک‌تر شدن اندازه جثه را به حداقل برسانند.

زیست شناسان دانشگاه واشنگتن در بررسی این موضوع، اطلاعات حدود ۷۰ هزار پرنده را که در اثر برخورد با ساختمان‌های شیکاگو مرده بودند از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۶ تجزیه و تحلیل کردند. 

آنها این مجموعه داده گسترده را که برای اولین بار توسط محققان دانشگاه میشیگان منتشر شده بود، با اندازه‌گیری‌های جدیدی برای حجم مغز و داده‌های طول عمر ۴۹ گونه از ۵۲ گونه پرنده مهاجر آمریکای شمالی که در مطالعه اصلی شرکت داشتند، تقویت کردند.

دانشمندان دانشگاه واشنگتن کشف کردند که برخورداری از مغز بزرگ تر، می تواند یک مزیت کلیدی در سازگاری پرندگان با تغییرات اقلیمی و کوچک شدن سایز بدن باشد.به گزارش دیجیزا، بر اساس نتایج بررسی های آنان، پرندگانی که مغزهای بسیار بزرگی نسبت به بدنشان داشتند، کاهش اندازه بدنشان تقریباً یک سوم آن چیزی بود که برای پرندگانی با مغز کوچک‌تر مشاهده شد.

در پژوهش های دنیای جانوری، اندازه نسبی مغز، اغلب به عنوان نماینده ای مناسب برای بررسی انعطاف پذیری واکنش های پرندگان نسبت به شرایط زیستی در نظر گرفته می شود. 

محققان دانشگاه واشنگتن می گویند: اندازه نسبی مغز با افزایش توانایی یادگیری، افزایش حافظه، طول عمر بیشتر و پویایی جمعیت پایدارتر ارتباط دارد و گونه هایی از پرندگان که از مغز بزرگ‌تری برخوردار هستند، می توانند با جست‌وجوی زیستگاه‌های کوچک با دماهای سردتر، قرار گرفتن در معرض دماهای گرم‌ کره زمین را کاهش دهند.

نتایج این تحقیق به عنوان اولین مطالعه ای که ارتباط مستقیم بین اندازه مغز و واکنش حیوانات به تغییرات آب و هوایی ایجادشده توسط بشر را بررسی کرده، در نشریه Ecology Letters منتشر شده است.