دیجیزا/ به اساس بررسی‌های وب‌سایت PCMag، مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) ناسا که بامداد جمعه روی سطح سیاره سرخ فرود آمد، از چیپستی قدیمی استفاده می‌کند که قدرتی در حد آیمک سال ۱۹۹۸ را در اختیار آن قرار می‌دهد. این چیپست در واقع پردازنده‌ای با سرعت ۲۰۰ مگاهرتزی، ۲۵۶ مگابایت رم و ۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد.

اگر مقایسه‌ای داشته باشیم، این مشخصات حتی نسبت به نسل اول اپل واچ با پردازنده ۵۲۰ مگاهرتزی، رم ۵۱۲ مگابایتی و حافظه داخلی ۸ گیگابایتی هم بسیار ضعیف‌تر است. ولی مقصر ناسا نیست. مهندسان حوزه فضا اصرار دارند از پردازنده‌هایی استفاده کنند که در بلند مدت جواب پس داده باشند و بتوانند با حداکثر توان به آن‌ها اتکا کنند. چون نباید فراموش کنیم که اگر استقامت با مشکل روبرو شود، با نزدیک‌ترین مرکز تعمیرات میلیون‌ها کیلومتر فاصله دارد.

افزون بر استقامت، هلی‌کوپتر «نبوغ» (Ingenuity) هم از یک پردازنده به شدت قدیمی به نام کوالکام اسنپدراگون ۸۰۱ استفاده می‌کند. این هلی‌کوپتر اولین پرنده‌ای خواهد بود که در اتمسفر مریخ به پرواز در می‌آید، اما چیپست آن آخرین بار در گوشی‌های اواسط دهه ۲۰۱۰ نظیر گلکسی S5، ال‌جی G3 و HTC One M8 مشاهده شده بود.

این یعنی تلفن هوشمند فعلی شما احتمالا از مریخ‌نورد ناسا و هلی‌کوپتر آن که برای انجام یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های تاریخ بشریت روی سیاره سرخ حضور دارند قدرتمندتر است. با این حال، گروهی از بهترین و باهوش‌ترین مهندسان دنیا همراه شما نیستند تا به اکتشاف و کاوش در سیاره‌ای بیگانه کمک کنند.

با وجود این‌که پردازنده استقامت کمی قدیمی است، ولی ابزارهای آن بسیار پیشرفته‌اند. به گفته ناسا، این کاوشگر در مجموع ۲۳ دوربین دارد که از برخی از آن‌ها در هنگام فرود، گشت‌وگذار در مریخ و تجزیه و تحلیل مواد معدنی سیاره سرخ استفاده می‌شود.
استقامت همچنین ابزارهای متنوعی برای برقراری ارتباط و ارسال اطلاعات به زمین دارد. بنابراین هرچند پردازنده گوشی شما از این کاوشگر قدرتمندتر است، اما توانایی‌های علمی و اکتشافی آن به هیچ عنوان به گرد پای استقامت نمی‌رسد.