مالیات نقل و انتقال خودرو یکی از انواع مالیات هایی است که به خرید و فروش اتومبیل تعلق می گیرد. این نوع مالیات از گذشته دریافت می شده اما پس از تغییر و تحول در صدور برگ سبز خودرو از سوی پلیس روش پرداخت آن با تغییراتی مواجه شده است.
 
بعد از اعمال تغییرات در صدور برگ سبز خودرو و بی نیازی خریداران خودرو به حضور در دفاتر ثبت اسناد کشور، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو نیز دچار تغییر شد.

این مالیات که از گذشته نیز وجود داشته است تا پیش از این در محضر و هنگام سند زدن خودرو دریافت می‌شد.

با توجه به این که دیگر خریدار و فروشنده به دفاتر ثبت اسناد نمی‌روند سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو ایجاد شد تا کسانی که قصد خرید و فروش خودرو را دارند، ابتدا به این سامانه مراجعه نموده و نسبت به پرداخت مالیات آن اقدام کنند به این ترتیب، تا زمانی که مالیات مربوطه پرداخت نشود، امکان تعویض پلاک وجود نخواهد داشت.

در گذشته که مالیات نقل و انتقال خودرو به صورت حضوری پرداخت می شد، ابتدا طرفین فرآیند تعویض پلاک را انجام داده و سپس در زمان انتقال سند، این مالیات را از طریق دفاتر اسناد رسمی می پرداختند در این موارد پرداخت مالیات و سایر هزینه های انتقال سند بر عهده فرد فروشنده قرار می گرفت.

حال که تغییراتی در نحوه نقل و انتقال خودرو صورت گرفته است باز هم این موضوع مطرح می‌شود که پرداخت این هزینه بر عهده چه کسی است؟طبق صحبت های رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، مجددا هزینه مربوط به مالیات خرید و فروش خودرو بر عهده فروشنده قرار می گیرد. پس طبق قانون مسولیت واریز این مالیات بر عهده فروشنده های خودرو دارد.

از آن جایی که در شرایط جدید قبل از تعویض پلاک، پرداخت مالیات آن الزامی است، هیچ راه گریزی جهت فرار از این مالیات وجود ندارد البته خریدار و فروشنده می توانند بر سر این موضوع با هم به توافق رسیده و هزینه مربوطه را به شکل دلخواه بپردازند اما با توجه به این که قانون وظیفه پرداخت این هزینه از طریق سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو را به عهده فروشنده گذاشته است خریداران در این مرحله دست برتر را خواهند داشت.

با وجود تاکید سازمان مالیات، اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران اتومبیل تهران با صدور بخشنامه ای با تاکید بر اینکه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است از اعضا خواسته تا این موضوع را رعایت و اجرا کنند.