دیجیزا/ حتما به این موضوع توجه کرده اید که هر یک از انسان ها دارای سلیقه رنگی متفاوتی هستند. محققان عوامل مختلفی از جمله سازگاری با ایده تکاملی انسان، تجربه های زندگی و فرهنگی، جنسیت و دلالت های احساسی را در ایجاد سلیقه رنگی بین انسان ها دخیل می دانند.
نظریه های متفاوتی نسبت به وجود و شکل گیری سلیقه رنگی بین انسان ها وجود دارد و به طور کلی و قاطع نمی توان دلیل خاصی را برای وجود این سلیقه رنگی در نظر گرفت. یک توضیح از منظر دانش تکامل زیستی در توجیه موضوع فوق این است که احتمالا ما رنگ هایی را ترجیح می دهیم که اجداد باستانی ما، بقا، ایمنی و سلامتی اشان را همراه با این رنگ ها می دیدند.
بررسی ها نشان می دهد در میان بزرگسالان، رنگ های مایل به آبی از محبوبیت بیشتری نسبت به رنگ های قهوه ای مایل به زرد دارند  که مساله فوق می تواند به این دلیل باشد که رنگ آبی با آب و آسمان صاف در ارتباط است، در حالی که رنگ های زرد و قهوه ای، حس بیماری، زباله های انسانی و پوسیدگی را منتقل می کنند.

 سلیقه رنگی می تواند نشان از سازگاری با ایده تکاملی انسان داشته باشد چرا که چنین سلیقه رنگی در نوزادان چند ماهه نیز به چشم می خورد. نوزادانی که فقط چند ماه از زندگی اشان گذشته است، تمایل بیشتری به نگاه کردن رنگ های روشن تر مانند آبی و قرمز نسبت به رنگ های مبهم و تیره مانند قهوه ای نشان می دهند.
در حقیقت این سلیقه رنگی می تواند نشان از سازگاری با ایده تکاملی انسان داشته باشد چرا که چنین سلیقه رنگی در نوزادان چند ماهه نیز به چشم می خورد. بررسی پژوهشگران نشان می دهد نوزادانی که فقط چند ماه از زندگی اشان گذشته است، تمایل بیشتری به نگاه کردن رنگ های روشن تر مانند آبی و قرمز نسبت به رنگ های مبهم و تیره مانند قهوه ای نشان می دهند.
برخی از محققان معتقدند که تجربه های زندگی و فرهنگی که در آن رشد می کنیم نیز نقش مهمی در سلیقه رنگی انسان ها دارند. شواهدی وجود دارد که واکنش های عاطفی انسان ها نسبت به اشیاء و نمادها می تواند سلیقه رنگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال تاثیر رنگ تیم فوتبال مورد علاقه افراد را نمی توان بر ایجاد سلیقه رنگی آنها نادیده گرفت.
همچنین ممکن است برخی رنگ ها را به دلیل دلالت های احساسی آنها دوست داشته باشیم. به عنوان مثال رنگ زرد اغلب به عنوان یک رنگ شاد دیده شده و در نظر گرفته می شود در حالی که رنگ های تیره می توانند دلپذیرتر و بازتابنده تر باشند.
برخی از محققان نیز بین سلیقه رنگی و جنسیت، ارتباط مستقیمی را به ویژه در میان کودکان نشان می دهند. به عنوان مثال، در سن ۲/۵ سالگی، به نظر می رسد دختران رنگ صورتی را ترجیح می دهند در حالی که پسران از رنگ صورتی پرهیز می کنند. ریشه این اختلافات جنسیتی پیچیده است و احتمالاً ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و فرهنگی را منعکس می کند. اثبات یا رد این نظریه هنوز مورد بحث محققان قرار دارد.

بنابراین باید پذیرفت که عوامل زیادی در زمینه سلیقه رنگی و یا ترجیح دادن یک رنگ به رنگ های دیگر وجود دارد و بعید به نظر می رسد که بتوان توضیح واحدی در مورد این که چرا ما به برخی از رنگ ها علاقه داریم، ارائه داد.