دیجیزا/ کری استفنسن مدیر اجرایی مرکز تحقیقات «دیکود ژنتیکس»- مرکزی که تحقیقات جدید را انجام داده است- گفت: یافته های جدید می تواند تبعاتی برای خطر ابتلای دوباره و مدت دوام واکسن داشته باشد.

تحقیقات قبلی نشان می داد که  سطح پادتن ها بعد از چند ماه ابتلا به کووید-۲۹ بشدت کاهش می یابد و این امر ابهاماتی را درباره مدت ایمنی بدن بعد از ابتلا برانگیخته بود.

در تحقیقات جدید، محققان برای یافتن نحوه ابتلای ساکنان ایسلند به ویروس جدید و وضعیت ایمنی بدن آنها بعد از بهبودی، سطح پادتن های بیش از ۳۰ هزار نفر از آنها را بررسی کردند.

این نتایج نشان داد: حدود یک درصد جمعیت شمالی ترین کشور اروپا به ویروس مبتلا شده اند. از این تعداد ۵۶ درصد بعد از آزمایشات به طور قطعی بیماری در آنها تشخیص داده شد. ۱۴ درصد به طور رسمی بیماری در آنها  تشخیص داده نشده اما بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس قرنطینه شده بودند. ۳۰ درصد باقی مانده تست های پادتن در بدن آنها مشخص کرد که آنها قبلا به این ویروس مبتلا شده اند.

محققان گزارش دادند از میان دو هزارو ۲۱۵ نفر از افرادی که آلودگی آنها به ویروس به طور قطعی تایید شده بود، در ۹۱ درصد سطح آنتی بادی خون آنها در دو ماه اول بعد از تشخیص افزایش و بعد به صورت یکنواخت باقی ماند.

نتایج این تحقیقات در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است و با تمرکز با جمعیت یکدست یک کشور بوده است بنابراین این نتایج ممکن است با سایر نقاط جهان که جمعیتی متنوع دارند، یکسان نباشد.

در کنار این تحقیقات، مقاله ای به چاپ رسیده که هشدار می دهد معلوم نیست پادتن های بدن فرد بیمار او را از ابتلای دوباره محافظت می کند یا نه.

در این مقاله با این حال آمده است که آزمایش آنتی بادی می تواند  در نظارت بر جمعیت کشورهایی که به دنبال بازگشایی امن اقتصاد و مدارس هستند، کمک کند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید- ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

آدهانوم در تازه ترین پیام خود بر رعایت اصول بهداشتی از قبیل شستن دست ها، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را به عنوان شیوه هایی کارامد در جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری عنوان کرد و هشدار داد هیچ کشوری نمی تواند وانمود کند که همه گیری تمام شده است.