دیجیزا/ اخیرا یک ویژگی جدید به اینستاگرام اضافه شده که کمک می‌کند تا احتمال هک شدن حساب کاربری شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

با تشکر از ویژگی بررسی امنیتی (Security Checkup)، حالا هکرها برای دسترسی به حساب کاربری اینستاگرام شما کار سخت‌تری در پیش دارند.

اینستاگرام همواره در زمینه‌ی امنیت حساب‌های کاربری با مشکل رو به رو بوده است و آن‌ها اخیرا قدم‌های تازه‌ای را در این زمینه برداشته‌اند. حتما شما هم دوستان یا افرادی را می‌شناسید که اکانت‌شان را از دست داده‌اند، اتفاقی که در سال‌های اخیر بارها رخ داده و شاید حالا بهترین زمان باشد که جلوی آن گرفته شود.

یک قدم مثبت با قابلیت بررسی امنیتی اینستاگرام
اینستاگرام برای افزایش امنیت پلتفرم خود، یک ویژگی جدید به نام بررسی امنیتی به آن اضافه کرده که تا اینجا به نظر می‌رسد ثمربخش باشد و حتی اگر به هر دلیلی، اکانت شما در معرض خطر قرار بگیرد، این شانس را دارید که آن را بازگردانید.

اگر اتفاقی برای حساب کاربری شما رخ داد و یا کسی قصد ورود به آن را داشت، با ویژگی بررسی امنیتی، به راحتی می‌توانید آن را نسبت به این مسائل، بیمه کنید. بررسی امنیتی شامل چندین مرحله می‌‎شود که عبور از آن‌ها برای هکر آسان نیست، از جمله بررسی اطلاعات پروفایل، شماره موبایل و ایمیل. حتی اگر هک هم نشده باشید، این قابلیت کمک می‌کند تا اقدامات لازم برای جلوگیری از آن را انجام دهید و در آینده هم خطری حساب کاربری شما را تهدید نکند.

اینستاگرام مدتی قبل، ویژگی تایید دو مرحله‌ای (Two-factor authentication) را نیز به این پلتفرم اضافه کرده بود که توصیه می‌کنیم حتما آن‌ را فعال کنید. برای این کار، کافی است به بخش پروفایل> تنظیمات> امنیت> تایید دو مرحله‌ای بروید.

با فعال‌سازی این ویژگی، هرگاه که فردی بخواهد از یک منطقه دیگر وارد اکانت شما شود، سریعا آگاه شده و یک پیام اخطار در این رابطه دریافت می‌کنید. همچنین از بخش تنظیمات> امنیت> فعالیت‌های ورود به سیستم (Login Activity)، می‌توانید ببینید که چه دستگاه‌هایی به حساب کاربری شما متصل هستند.

همچنین بهتر است که آدرس ایمیل و شماره موبایل خود را نیز به‌روزرسانی کنید تا در پروسه‌ی تایید هویت دچار مشکل نشوید و بتوانید سریع‌تر جلوی اتفاقات احتمالی را بگیرید.

این شبکه اجتماعی هرگز به شما پیام نمی‌دهد
یکی از راه‌هایی که هکرها برای دستیابی به اطلاعات حساب کاربری استفاده می‌کنند، این است که خودشان را جای اینستاگرام جا می‌زنند و به شما پیام می‌دهند. برای مثال می‌گویند که حساب‌تان در خطر است، سیاست‌ها و قوانین این شبکه اجتماعی را نقض کرده‌اید یا عکس‌هایتان در جای دیگری به اشتراک گذاشته شده است. این تاکتیک‌های کلاهبرداری با این هدف استفاده می‌شود تا آن‌ها بتوانند اطلاعات بیشتری از شما بدست بیاورند و بتوانند راهی برای ورود به حساب کاربری پیدا کنند.

طبق اعلام این شرکت، آن‌ها هرگز از طریق دایرکت به کاربران پیام نمی‌دهند و تمامی این پیام‌ها، دروغین و جعلی هستند. اگر چنین پیامی دریافت کردید، باید بدانید که در خطر هک شدن قرار گرفته‌اید و اگر لینکی برای شما فرستاده شد، هرگز روی آن کلیک نکنید و هرگز اطلاعت خودتان را در سایتی یا صفحه‌ای که باز می‌شود، وارد نکنید.

به یاد داشته باشید که اگر اینستاگرام بخواهید به هر دلیلی با شما ارتباط برقرار کند، این کار را تنها از طریق ایمیل انجام خواهد داد. علاوه بر این‌ها، از بخش صندوق پشتیبانی (Support Inbox)، می‌توانید وضعیت پیام‌ها، پست‌ها و حساب‌های کاربری که گزارش کرده‌اید را پیگیری کنید و ببینید که آیا تغییری نسبت به آن‌ها ایجاد شده یا خیر. از این بخش، وضعیت پست‌های خودتان را نیز مشاهده خواهید کرد، برای مثال اگر یکی از تصاویر شما دارای مشکل است و یا قوانین این شبکه‌ اجتماعی را زیرپا گذاشته‌اید، به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وضعیت امنیتی اینستاگرام هنوز به درجه‌ی ایده‌آل نرسیده است اما آن‌ها در تلاش هستند تا شرایط را بهبود ببخشند و ویژگی‌های بررسی امنیتی و تایید دو مرحله‌ای تا حد زیادی در این زمینه کمک کننده خواهند بود.