دیجیزا/ ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی بشر است و بسیاری از کشورها با موج جدید شیوع آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند سیستم ایمنی را مجبور به حمله به بدن بیماران کند.
دانشمندان زیادی در حال کار روی واکسن و درمان این بیماری کشنده هستند و یکی از بخش‌هایی که روی آن متمرکز شده‌اند، تولید آنتی‌بادی است. آنتی‌بادی‌ها می‌توانند پاتوژن‌ها مانند ویروس‌ها را غیرفعال کرده و از بین ببرند. در این میان یک نگرانی وجود دارد که آن، «آنتی‌بادی‌های خود واکنش‌پذیر» است که بجای هدف قرار دادن میکروب‌های بیماری‌زا، بافت بیماران را هدف قرار می‌دهد.

مطالعات اولیه نشان داده‌اند که این اتوآنتی‌بادی‌ها در تشکیل لخته‌های خون بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه نقش دارند. حالا پژوهشی جدید مشخص کرده که آن‌ها با غیرفعال کردن اجزای حیاتی دفاع سیستم ایمنی در برابر ویروس، احتمالا در افزایش شدت بیماری نقش داشته‌اند.
در این تحقیق نشان داده شده که تولید اتوآنتی‌بادی در بیماری شدید رایج است که می‌تواند روی نگهداری از بیماران با شرایط حاد و همچنین بهبود بیماری تاثیر زیادی داشته باشد.
اتوآنتی‌بادی‌ها برای هر بیماری متفاوت هستند، برای مثال در بیماری «لوپوس» آن‌ها DNA خود را هدف قرار می‌دهد. افرادی که دارای بیماری خودایمنی روماتیسم مفصلی هستند، کمتر با چنین آنتی‌بادی‌هایی مواجه می‌شوند، با این حال تست آن‌ها برای عامل «روماتوئید» اغلب مثبت است که آنتی‌بادی‌های دیگر را هدف قرار می‌‎دهد.
  
در پژوهش جدید وضعیت ۵۲ بیمار مورد بررسی قرار گرفته که هیچ‌کدام از آن‌ها دچار بیماری خودایمنی نبوده‌اند، با این حال در طی ابتلا به کرونا، برای اتوانتی‌بادی‌های بسیاری از بیماری‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج نشان دادند که بیش از نیمی از این ۵۲ بیمار دارای اتوآنتی‌بادی هستند. در دو سوم بیمارانی که بیشترین میزان «پروتئین واکنشی سی» را در خون خود داشتند، مدارکی مبنی بر تولید آنتی‌بادی توسط سیستم ایمنی آن‌ها برای حمله به بافت‌های بدن پیدا شد.

در حالی که این یافته‌ها نگران‌کننده هستند، داده‌های ما برخی مسائل را روشن نمی‌کنند. در حالی در بیماران با وضعیت وخیم واکنش اتوآنتی‌بادی به چشم می‌خورد، هنوز نمی‌دانیم این اتوآنتی‌بادی‌ها تا چه اندازه در وخامت وضعیت بیماران نقش داشته‌اند. علاوه بر این مشخص نشده که این اتوآنتی‌بادی تا چه زمانی باقی می‌مانند.

در حالی که احتمال مفید بودن این اتوآنتی‌بادی‌ها وجود دارد، می‌توانند در وخامت حال بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز نقش داشته باشند. شاید درمان با «دگزامتازون» باعث تولید اتوآنتی‌بادی‌ها شود که برای بیماران با وضعیت وخیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. موضوع نگران‌کننده این است که شاید این واکنش‌ها ادامه پیدا کنند و منجر به اختلالات خودایمنی دائمی شوند.

آزمایش‌های مورد استفاده در پژوهش جدید تخصصی نیستند و در اکثر آزمایشگاه‌ها در کشورهای مختلف وجود دارند، بنابراین شاید با انجام چنین آزمایش‌هایی بتوان به دنبال روش درمان بهتری برای مبتلایان به ویروس کرونا بود.
 
برچسب ها