سخت افزار/ به گفته محققان انجمن علمی استرالیا، ویروس کرونا می‌تواند در سطوحی مانند گوشی‌های هوشمند، سطح فلزی و اسکناس تا مدتی بیشتر از ویروس آنفولانزا زنده بماند. آنها کشف کرده‌اند ویروس کرونا بر روی گوشی تا ۲۸ روز زنده خواهد ماند، البته در یک محیط کاملاً کنترل شده. در چنین شرایطی ویروس آنفولانزا می‌تواند تا ۱۷ روز دوام بیاورد.

فعال ماندن ویروس کرونا بر روی گوشی تا مدت طولانی
این تیم تحقیقاتی گفته است که تحقیقات آنها نشان می‌دهد ویروس کرونا نسبت به ویروس‌های دیگر بسیار تنومندتر است. یافته‌های جدید آنها نشان می‌دهد که SARS-CoV-2 می‌تواند برای مدت زمان بیشتری از آنچه که در نظر گرفته شده است، بر روی سطوح اینچنینی آلوده کننده باقی بماند. پارچه و سایر سطوح منفذدار می‌توانند ویروس آلوده کووید-۱۹ را برای نصف این زمان، یعنی در حدود ۱۴ روز با خود حمل کنند.

در حالیکه این نتایج به اهمیت ضدعفونی کردن و تمیز کردن سطوح و گوشی‌های هوشمند اشاره ویژه‌ای دارد، بد نیست اشاره کنیم که آزمایشات این گروه در دمای ثابت ۲۰ درجه سانتیگراد، در محیط تاریک بدون تأثیر از نور فرابنفش و با فاصله زیاد از دنیای واقعی انجام شده است. حتی در این آزمایش از مخاط تازه که معمولاً روی سطوح وجود دارند نیز استفاده نشده، مخاطی که علاوه‌بر ویروس دارای گلبول سفید و آنتی بادی نیز هست.

Ron Eccles، پروفسور دانشگاه کاردیف به BBC گفته است که به عقیده او آلودگی ویروس مخاط‌های روی سطوح تنها چند ساعت باقی می‌ماند و نه چند روز. حتی اخیراً متخصصان خطر انتقال ویروس کرونا از سطوح را نادیده گرفته‌اند. طبق اطلاعات مرکز کنترل بیماری، CDC “تصور نمی‌شود که گسترش ویروس کووید ۱۹ از طریق لمس سطوح یک روش شایع برای انتشار آن باشد”. شایع‌ترین روش همچنان انتقال قطرات تنفسی بر اثر سرفه یا عطسه است. دستورالعمل‌های جدید همچنین نشان می‌دهد که در محیط‌های بسته و با تهویه کم زمانیکه فعالیت اشخاص باعث تشدید تنفس می‌شود، مانند ورزش و … احتمال انتقال ویروس را بالاتر می‌برد.