دیجیزا/گروهی از محققان بین‌المللی در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند سندرم تنفسی مرس-کوو با چند جهش می‌تواند تبدیل به یک تهدید جدی همه‌گیر شود.
 
به نقل از مدیکال اکسپرس، یک تیم بین‌المللی از محققان دریافته‌اند که سندرم تنفسی مرس-کوو (MERS-CoV) تنها با چند جهش تا تبدیل شدن به یک تهدید جدی همه گیر فاصله دارد.

مرس-کوو اولین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی مشاهده شد. آزمایش ویروس نشان داد این بیماری بسیار کشنده است و تقریبا ۴۰ ٪ بیماران اولیه بر اثر عفونت جان باخته‌اند؛ محققان همچنین دریافتند که بیشتر عفونت‌ها از طریق خوابگاه‌های آلوده ناشی می‌شود. آن‌ها همچنین برخی شواهد در مورد آلوده شدن توسط خفاش‌های آلوده یافتند.

شیوع مرس-کوو در حالی که نگران کننده بود، اما کمتر مورد توجه قرار گرفت، زیرا به نظر نمی‌رسید بین انسان قابل انتقال باشد. محققان دریافتند از زمان شیوع اولیه ۷۰ درصد مبتلایان به این نوع ویروس در آفریقا زندگی می‌کنند که آنتی بادی برای مرس-کوو را دارند.

یکی از معما‌ها درباره این ویروس این است که چرا تعداد زیادی از آفریقایی‌ها باتوجه به خوابگاه‌هایشان و نیز فعل و انفعالات آن‌ها در این قاره آلوده نشده‌اند. محققان برای کشف این موضوع نمونه‌های ویروس را در مکان‌های مختلف در خاورمیانه و آفریقا جمع آوری کرده و به دنبال یافتن انواع آن بودند. آن‌ها کسانی را که از آفریقا و خاورمیانه بودند، در دسته‌های مختلفی گروه بندی کردند؛ سپس آن‌ها نمونه‌ها را با استفاده از سلول‌های ریه انسان از نظر ژنتیکی و تحت شرایط آزمایشگاهی مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند انواع منشا آن از شتر‌های عربی به راحتی قابل انتقال به انسان است، در حالی که انواع جمع آوری شده در آفریقا اینگونه نیست.

با یک بررسی دقیق‌تر، تفاوت بین انواع مختلف به اسید‌های آمینه موجود در پروتئین S کاهش یافت. مهندسی ژنتیکی یک نوع آفریقایی برای داشتن اسید‌های آمینه یکسان باعث شد گونه‌ای که از آفریقا نشئت می‌گیرد سلول‌های انسان را با آسانی بیشتری آلوده کند.

محققان دلیل این امر را از نوع نمونه‌های جمع آوری شده در خاورمیانه عنوان می‌کنند که هنوز جهش پیدا نکرده است، خرید و فروش حیوانات از آفریقا به خاورمیانه می‌تواند یک راه ممکن انتقال باشد. آن‌ها متذکر می‌شوند اگر تجارت در برهه‌ای معکوس شود یا حیوان دیگری ناقل بوده و به آفریقا منتقل شود، ممکن است جهش‌هایی به وجود آید و یک بیماری همه گیر کشنده ایجاد کند.