تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزش می تواند تا ده درصد روند پیری را کند کرده و با تاثیری که بر ماهیچه ها می گذارد، باعث جوان تر شدن شود. 

 در سال‌ های اخیر مطالعات بسیاری انجام شده تا نشان دهد که ورزش می ‌تواند بر روند پیری تأثیر گذاشته و به مقابله با از دست دادن بینایی، آسیب قلبی و ترویج ترمیم عضله، کمک کند. تحقیقات جدید از طریق آزمایش ‌هایی که روی موش ‌های مسن انجام شده نشان می دهد این موش ها پس از انجام یک دوره تناسب اندام سنگین، از ویژگی‌ های موش‌ هایی که هشت هفته جوان ‌تر بودند، در مقایسه با گروه کنترل جوندگان غیرفعال، برخوردار شدند.
کوین موراک (Kevin Murach) از دانشگاه آرکانزاس و از محققان این پروژه تحقیقاتی جدید در این رابطه گفت: تغییرات متیلاسیون دی ان ای در طول عمر به شیوه ای سیستماتیک اتفاق می افتد، تا جایی که می‌ توان دی ان ای یک فرد را از یک نمونه بافت مشخص نگاه کرده و با درجه ‌ای از دقت، سن تقویمی آنها را پیش‌ بینی کرد.

این مطالعه شامل موش‌ های نزدیک به پایان عمر در ۲۲ ماهگی بود که در طول دو ماه تحت یک دوره ورزشی پیشرونده شامل دویدن روی چرخ سنگین قرار گرفتند. به گزارش دیجیزا، این برنامه به یک سرباز انسانی تشبیه شده است که یک کوله پشتی سنگین را طی چندین مایل حمل می کند و برای اطمینان نسبت به ساخت عضله در موش ها طراحی شده است.
مطالعه موش ‌ها در پایان برنامه نشان داد که تمرینات اواخر عمر، پیری اپی ژنتیک را در ماهیچه‌ های اسکلتی آن‌ ها در حدود ده درصد کاهش داده است بنابراین، سن اپی ژنتیک بافت حدود هشت هفته جوان‌ تر از یک گروه کم تحرک از موش ‌های همسن بود. در حالی که نتایج امیدوارکننده بوده و این ایده را تقویت می کند که ورزش برای سلامتی  و طول عمر مفید است، تلاش های بیشتری برای از بین بردن ارتباط بین متیلاسیون و عملکرد ماهیچه ها مورد نیاز است. به گزارش دیجیزا، محققان قصد دارند بفهمند که آیا متیلاسیون از طریق ورزش یا عوامل دیگر قابل تغییر بوده و می تواند تغییراتی در عملکرد و سلامت ماهیچه ها ایجاد کند یا خیر.

در ضمن آنها در تلاشند پاسخ این سوالات را نیز پیدا کنند که آیا متیلاسیون باعث پیری می شود یا فقط با آن مرتبط است؟ آیا متیلاسون فقط چیزی است که در هماهنگی با موارد مختلف دیگری که در طول فرآیند پیری اتفاق می افتد، رخ می دهد؟ و سوالات دیگر…
شرح کامل این تحقیقات و یافته های آن در آخرین شماره مجله سلول پیری (Aging Cell) منتشر شده و برای علاقمندان در دسترس است.