دیجیزا/مطالعات جدید نشان می دهد که هوشیاری ایجاد شده در استفاده از فناوری واقعیت مجازی باعث کاهش استرس و درد در مبتلایان به بیماری التهابی روده می شود.

به نقل از everydayhealth، محققان روی مقوله هوشیاری و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به بیماری های مزمن از جمله بیماری التهابی روده مطالعاتی را انجام داده اند. یافته های امیدوارکننده نشان می دهد که واقعیت مجازی می تواند به عنوان ابزاری مفید، به تمرین افزایش هوشیاری و آگاهی نسبت به محیط اطراف کمک کند.

استفاده از این فناوری در بیمارستان های مخصوص کودکان در دنیا و نیز به عنوان هدست های خانگی بیش از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند. محققان دانشگاه استنفور، کالیفرنیا با شناخت قابلیت های فناوری واقعیت مجازی روی تأثیر این فناوری در کمک به کودکان و جوانان در مدیریت علائم مرتبط با بیماری التهابی روده مطالعاتی را انجام داده اند.

آنها در جلسات کوتاهی روی هوشیاری و آگاهی آنها تمرکز کرده و حین استفاده از واقعیت مجازی از کودکان و جوانان خواستند تا میزان درد و اضطراب خود را قبل و بعد از این جلسه تمرینی اعلام کنند. مطالعات محدودی که روی ۵۲ بیمار مبتلا به بیماری التهابی روده در سنین ۱۰ تا ۲۵ سال انجام شده، نشان می دهد که تمام این افراد در کلینیکی سرپایی درمان شده اند.

محققان از این بیماران خواستند تا پیش از شروع درمان با واقعیت مجازی، افراد میزان درد و اضطراب خود را ثبت کنند و سپس از هدست واقعیت مجازی استفاده کنند. این جلسه درمانی تنها ۶ دقیقه به طول می انجامد.

در این جلسه، ابتدا کاربران در صحنه ای غوطه ور شدند که به آنها کمک می کرد روی تنفس خود متمرکز شوند. محققان سپس توجه آنها را با تغییر صحنه، به حضور در یک چمنزار جلب کردند که آبشاری هم در آن وجود داشت. در یک نقطه، پروانه ای روی یک گل نشست و سپس دوباره در هوا پرواز کرد و به حرکت خود ادامه داد به طوری که توجه فرد را به اطراف صحنه موردنظر جلب کرده و به آنها تنفس منظم را یادآوری کرد.
در تجربه پایانی، صحنه غروب در برابر چشم افراد نمایش داده شد به طوری که افراد مشاهده کردند که در برابر این تصاویر راحت تر نفس می کشیدند و این تصور برای آنها ایجاد می شد که دما کاهش یافته و یک بار دیگر به آنها یادآوری می کرد و روی تنفس خود تمرکز کنند.

شرکت کنندگان در این تحقیق، بعد از درمان با واقعیت مجازی، اضطراب خود را ۵۰ درصد کم تر از پیش از آغاز درمان اعلام کردند و احساس درد نیز در آنها تا حدود دو سوم کاهش یافت. بنابراین، محققان نتیجه گرفتند که استفاده از این فناوری می تواند در کاهش درد و اضطراب در بیماران مبتلا به التهاب روده مؤثر باشد.